Professors demanen la dimissió del conseller Josep G. Cambray

“NO als nous currículums d’ESO i Batxillerat imposats!”

La ‘Plataforma en defensa d’una educació pública i de qualitat’ diu NO als nous currículums d’ESO i Batxillerat «imposats» des del Departament d’Educació de la Generalitat. La seva disconformitat els ha portat a demanar la dimissió del conseller Josep González-Cambray, Conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya, i de Ramon Grau com a Director general de Currículum.

Els docents, signants del Manifest conjunt s’han mobilitzat arran de dos esborranys preparats des del Departament d’Educació liderat per González-Cambray i que es presenta a meitat de curs quan “la preparació per part de les direccions i dels claustres exigeix un any vista per poder garantir la qualitat i organització correctes, tant a nivell humà com acadèmic”, recull el seu escrit.

Segons el text, els esborranys dels currículums del Departament d’Educació “no reflecteixen la realitat dels centres educatius de secundària”, i alerten que la seva implementació agreujarà encara més les diferències entre l’alumnat més vulnerable, a més de diluir la figura del professor, que “a la llarga, ja no sigui necessària”. La iniciativa, penjada a la plataforma change.org porta en un dia, prop de 2.000 signatures.

ESO

Les reivindicacions passen per denunciar la reducció significativa del nombre d’hores lectives obligatòries de “gairebé totes les matèries” així com l’eliminació de la matèria optativa de filosofia a 4t d’ESO. Aquestes hores passarien a ser «hores de gestió autònoma», a mans de les direccions dels centres, sense comptar amb l’opinió dels departaments didàctics. Els signants mostren la seva preocupació per l’existència de dues xarxes paral·leles, “tal com comença a passar actualment”, doncs “aquesta tipologia diferent de centres perjudica greument l’alumnat més vulnerable“.

Crítica també a la metodologia d’avaluació per nivells d’assoliment a les notes numèriques, “un barem precís de qualificació, ja que són quantitatives”. De la mateixa manera pensen que l’aparició del nivell «en procés d’assoliment» que es pretén implantar per evitar el suspens “difumina o emmascara la realitat de l’alumnat i això pot provocar problemes a l’hora de gestionar situacions de fracàs en un futur”.

Com a tercer punt, mostren la seva disconformitat sobre la imposició de la metodologia ABP (Aprenentatge Basat en Projectes), “apareguda fa més de cent anys i que ja ha demostrat el seu fracàs a Catalunya amb l’anomenada Escola Nova 21″, de la qual formen part diferents membres del departament d’Educació.

Sobre els treballs per àmbits, als dos cursos de l’ESO “pràcticament s’obliga al fet que un docent faci dues o més matèries, o bé que es treballi per àmbits”. En aquest sentit, fan referència a l’experiència del País Valencià on la “gran majoria de centres no ho han implantat perquè consideren que ha estat un fracàs“. I fent referència l’esborrany creuen que “això es pot fer extensiu a 3r i 4t d’ESO i fins i tot al Batxillerat”. Tanmateix, demanen mantenir el principi de l’especialitat didàctica del professorat per tal d’augmentar la qualitat de l’educació.

BATXILLERAT

Eliminació de matèria: Desacord respecte a la desaparició de la matèria comuna de Ciències per al món contemporani.

Matèries de modalitat: Preveuen tanmateix un “gran dèficit de preparació de cara als estudis superiors davant la impossibilitat de cursar quatre matèries d’una modalitat.

Disminució d’hores lectives: Desacord davant la reducció del nombre d’hores lectives de les tres matèries de modalitat a 1r de Batxillerat, passant de 4 hores setmanals a 3.

Matèries Trimestrals: En el cas de les matèries trimestrals “les temàtiques que es treballin cada trimestre hauran de ser diferents i independents, fet que provocarà encara més una dilució dels continguts.

Augment d’optatives: Inviables sense més professorat i més aules. L’escrit diu que molts centres estan al límit de capacitat i això pot provocar que moltes d’aquestes optatives s’ofereixin a la IOC (Institut Obert de Catalunya), “un dels objectius amagats del Departament“.

Per tot això demanen:

1) La dimissió del Sr Josep G. Cambray, Conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya, i del Sr. Ramon Grau com a Director general de Currículum.

2) Exigim la retirada d’aquest esborrany. La confecció d’un nou currículum ha de realitzar-se amb la participació i aprovació d’una majoria del professorat de secundària i seguint els criteris de qualitat, rigor i exigència necessaris per formar l’alumnat.

3) Que la posada en funcionament d’un nou currículum no es pot plantejar a la meitat del curs anterior, ja que la preparació per part de les direccions i dels claustres exigeix un any vista per poder garantir la qualitat i organització correctes, tant a nivell humà com acadèmic».

INFORMACIÓ RELACIONADA:

Pròxim webinar:

«PROFESSORS CONTRA ELS ÀMBITS IMPOSATS»: El cas Valencià i el cas Català

4 COMENTARIS

1. Els canvis s’han de proposar des de les aules… no des del despatx! Només si es veu la realitat en primera línia, es poden suggerir accions de millora.

2. Cal aturar aquest desgavell i tornar a la cultura de l’esforç. Els fills dels polítics haurien d’anar obligatòriament a escoles de primària i secundària públiques (ni privades ni concertades) per començar.