La paradoxa de les especialitats docents

No serà que es pretén diluir les especialitats docents per afeblir l’autoritat acadèmica del professorat i situar-lo en una posició supeditada al beneplàcit dels càrrecs de gestió? Tal vegada, l’objectiu no sigui innovar ni garantir la llibertat i la igualtat sinó, senzillament, controlar.

Josep Oton

Dimecres 31 de maig, la Fundació Episteme ha organitzat un webinar  titulat «De l’especialitat als àmbits. Aspectes jurídics i no tan jurídics». Hi intervindran dos experts: Felipe de Vicente, vicepresident de la Fundació Episteme i Conseller Titular del Consejo Escolar del Estado pel grup de personalitats de reconegut prestigi, i Ignasi Fernández Daroca, advocat del Sindicat de Professors de Secundària (aspepc·sps) i docent.

La raó d’aquest webinar és la recent publicació del Real Decreto de Especialidades que, d’acord amb la reforma educativa coneguda com LOMLOE, introdueix la docència per àmbits.

Per descomptat, que un mateix docent imparteixi dues matèries en un mateix grup no és, ni de bon tros, una pràctica nova, però ara es presenta com una innovació. S’argumenta que permet reduir el nombre de docents que intervenen en un nivell i, alhora, potencia la interdisciplinarietat.

Tanmateix, sovint penso que al darrera d’aquestes propostes pretesament innovadores s’amaga una mena de sentiment d’antiespecialització com si es tractés una vulneració a la llibertat i a la igualtat.

Dit amb altres paraules, sembla que es vulgui dir que les especialitzats docents van en detriment de la flexibilitat i, per tant, coarten la llibertat dels centres. Així, es presenten les assignatures com una cotilla rígida que limita les possibilitats de l’aprenentatge. I, de retruc, es genera una catalogació del professorat que dificulta establir unes relacions igualitàries.

De ben segur, en el webinar s’abordaran qüestions explícitament legals i altres, com fins a quin punt l’especialitat incideix en la qualitat de l’educació, que tenen base jurídica. Per tant, no entraré en aquests aspectes i animo a tothom a assistir a aquesta sessió telemàtica.

Ara bé, vull expressar la meva sorpresa o, millor dit, perplexitat. En el II Congrés d’experts docents, ja vaig aportar algunes reflexions sobre els àmbits, però ara voldria afegir una altra consideració.

Paradoxalment, resulta que els crítics amb les especialitats docents solen ser els mateixos que proposen la seva particular forma d’especialització. Ho intento explicar. Quan es critiquen les especialitzats docents sovint es parla de corporativisme, compartiments estancs, cert elitisme… No obstant això, aquestes especialitats es basen en criteris acadèmics. Darrera de cada especialitat hi ha una història del desenvolupament científic i cultural, unes facultats universitàries, uns col·legis o associacions professionals i, sobretot, un consens social. I tot això queda recollit en un marc jurídic que evita arbitrarietats i garanteix l’educació universal en proporcionar l’accés al coneixement a tot alumnat gràcies a la regulació de la funció docent.

Tanmateix, ara està de moda desregular, però, en el fons, no és cert. Es proposa una sobreregulació. A l’hora de la veritat, els mateixos que critiquen les especialitats docents en creen de noves, anomenades perfils. Una autèntica hiperespecialització acreditada a través d’una entrevista en la qual es poden arribar a valorar “altres coneixements, habilitats i aptituds específiques sobre els continguts funcionals i les característiques específiques del lloc de treball.”

Sí, quan es reclamen, legítimament o no, professors que ocupin places perfilades, s’està traslladant la competència de decidir les especialitats a instàncies de l’administració a qui potser no els correspon.