Inici El blog Pàgina 28

Festival Barcelona Pensa: la filosofia surt al carrer

El Barcelona Pensa organitza activitats fora de la Facultat de Filosofia en col·laboració amb espais culturals de la ciutat. / UB

El festival Barcelona Pensa segueix fidel al seu esperit: la difusió, l’apropament i la transmissió de la filosofia per fer accessibles aquells discursos i problemes teòrics que ens permeten comprendre, i potser transformar, el que som i el que ens envolta. 

 

UB / Coincidint amb el Dia Mundial de la Filosofia, l’edició d’enguany del Barcelona Pensa se celebra els dies 18 i 19 de novembre en format de marató de 24 hores seguides. Consolidat com una cita anual de foment de la filosofia, el programa del festival inclou propostes per a tots els públics i de diferents temàtiques, a càrrec d’experts de reconegut prestigi en els seus àmbits d’especialització.

Una aposta pel dret a la filosofia com a tret fonamental d’una cultura crítica i participativa en què tothom s’ha de poder sentir implicat

El festival, promogut per la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona des de l’any 2014, aposta pel dret a la filosofia com a tret fonamental d’una cultura crítica i participativa en què tothom s’ha de poder sentir implicat.

 

Convertir el discurs filosòfic en un bé comú i compartit

Hi ha programades més d’una dotzena d’activitats, que busquen convertir el discurs filosòfic en un bé comú i compartit, i esborrar la frontera tradicional entre les anomenades alta i baixa cultura. Aquestes activitats tindran lloc en diferents espais de la ciutat de Barcelona, amb aforament limitat per les mesures sanitàries actuals, i d’altres seran en format virtual. En cas que les circumstàncies ho requereixin, s’adaptaran totes al format virtual.

El programa inclou dues conferències centrals. La primera, «Democràcia i intel·ligència col·lectiva en temps de crisi», inaugura el festival el dimecres 18, a les 18 h, a l’Aula Magna de la Facultat de Filosofia, i és a càrrec de Josep Lluís Martí, catedràtic de Filosofia del Dret de la Universitat Pompeu Fabra. En la conferència —que presentarà José Díez, codirector del Barcelona Pensa, professor de Filosofia de la Ciència a la UB i membre del Consell Assessor de la Fundació Episteme—, s’hi analitzaran els perills i les potencialitats de la intel·ligència col·lectiva.

Des de la primera edició, el Barcelona Pensa aposta per programar activitats adreçades específicament a infants. / UB

L’altra conferència, «Aparèixer: marcs de percepció i subjectivitats polítiques», que clausurarà el Barcelona Pensa el dijous 19, a les 18.30 h, a la sala Oriol Bohigas de l’Ateneu Barcelonès, és a càrrec de Nuria Sánchez Madrid, professora titular de Filosofia de la Universidad Complutense de Madrid i presidenta de la Sociedad Académica de Filosofía. La ponència se centrarà en l’anàlisi d’operadors epistèmics que intervenen en la formació d’opinions i discursos en l’espai públic, i que generen hostilitats dotades d’un fort component emocional. La presentarà Lorena Fuster, codirectora del festival i professora de Filosofia i Teoria Feminista a la Universitat de Barcelona.

 

Temes transversals amb experts de reconegut prestigi

El transhumanisme, els ponts filosòfics entre les arts i les ciències o la història del pensament en clau feminista són només alguns dels temes que tracta el programa d’enguany, que també tindrà un record per les efemèrides de Max Weber, Georg Hegel, Clarice Lispector i Concepción Arenal. Així mateix, la marató inclourà els tradicionals cafès filosòfics, un dels quals dedicat a María Zambrano i el cinema, i un altre, als límits del dubte.

La marató inclourà els tradicionals cafès filosòfics, un dels quals dedicat a María Zambrano i el cinema, i un altre, als límits del dubte

Docents i investigadors de la Universitat de Barcelona, com ara Fina BirulésHelena GonzálezNúria Sara Miras o Salvi Turró, entre molts altres, compartiran espai i activitats amb ponents convidats de la talla del coreògraf Moreno Bernardi o l’escriptor Víctor Sunyol, a banda dels convidats de les dues conferències centrals.

 

Els infants i els joves també pensen

Des de la primera edició, el Barcelona Pensa aposta també per programar activitats adreçades específicament a infants i joves. En aquesta ocasió, s’ha organitzat una trobada virtual entre infants de Filoscoles de diferents països perquè reflexionin junts sobre les experiències viscudes durant la pandèmia, els confinaments i els retrobaments a distància. L’activitat està organitzada pel Grup d’Innovació i Recerca per a l’Ensenyament de la Filosofia (IREF) i per la Red Iberoamericana de Comunidades de Diálogo Virtuales en Filosofía.

Una activitat que també és un clàssic d’aquest festival és la Mostra de Fotofilosofia. Durant un mes i mig, instituts i escoles confegeixen blogs amb fotofilosofies creades per l’alumnat. Es tracta de fotografies digitals acompanyades d’un títol en forma de pregunta relacionada amb la filosofia. En la mostra se’n comentarà una selecció, i algunes d’elles les presentaran els mateixos autors. Finalment, un grup d’alumnes de secundària realitzaran una performance reivindicativa amb motiu del Dia de la Filosofia.

Algunes de les activitats, com ara la Mostra de Fotofilosofia o el Pati Filosòfic, són concebudes per i per a joves i adolescents. / UB

Félix de Castro, professor de Filosofia, Ètica, Psicologia, Sociologia i Filosofia 3/18 a l’ensenyament secundari, coordinarà l’activitat del Pati Filosòfic, que enguany es proposa centrar el diàleg en els possibles efectes que pot tenir la pandèmia en la reflexió sobre l’ésser humà.

 

La música té un pes específic en aquesta edició

El Centre Cultural Albareda acollirà un concert inaugural, el dimecres 18 a les 20 h, a càrrec del grup Canvis Vells, centrat en les composicions musicals de Toni Martí, que concep l’escriptura, l’orquestració i el tractament de les idees musicals amb un estil particular i crea un tipus de sonoritat nova. Després de l’actuació, tindrà lloc una xerrada al voltant de l’ús del terme música popular. Girarà a l’entorn d’un text de Miquel Ferrés titulat Sobre l’(ab)ús del terme ‘popular’ en música, en què s’assenyala una sèrie de tensions entre etiquetes, no només la de popular. L’objectiu és reflexionar al voltant de l’escriptura i l’oralitat, i el rol de les acadèmies, entre altres.

La poesia, el teatre o la música sempre tenen cabuda a la programació d’aquest festival filosòfic. / UB

El festival s’acomiadarà, el dijous 19 a les 19 h, amb l’espectacle Trobar-se en l’impossible, a càrrec de les violinistes Clàudia García-Albea (Roba Estesa) i Clara Larrañaga de Bofarull, un concert que subratlla l’angoixa de l’absència d’espai compartit com a conseqüència de la crisi de la pandèmia. L’obra conjuga música, paraula, imatge i moviment per transmetre una experiència compartida: la urgència del trobar-se.

V Setmana Europea de la Formació Professional

Més d'un milió de persones participen en aquesta iniciativa. / SEPIE

La Setmana Europea de la Formació Professional és una iniciativa promoguda per la Comissió Europea, que en aquesta edició de 2020 compta amb la cooperació de la Presidència alemanya del Consell de la Unió Europea.

 

Es tracta d’un esdeveniment celebrat a escala europea i de caràcter anual en el qual es desenvolupen, simultàniament en tots els països, multitud d’esdeveniments relacionats amb la promoció i la visibilitat dels ensenyaments de Formació Professional.
En l’àmbit de la Formació Professional, el programa Erasmus+ dóna suport al desenvolupament professional d’estudiants i personal docent que treballen en aquest sector a través de períodes de formació o pràctiques a l’estranger, permetent augmentar les perspectives professionals i opcions d’ocupabilitat i crear xarxes de treball i contactes
internacionals.

Aquesta edició, primera en format digital, se celebra del 9 al 13 de novembre

Erasmus+ ajuda a l’adquisició de competències per al mercat laboral: els estudiants que participen en el programa tenen el doble d’oportunitats de trobar feina.
A l’última convocatòria del Programa s’ha observat un creixement exponencial a Espanya
per al finançament de projectes de mobilitat europea en aquest sector educatiu, destinant-se més de 34,6 milions d’euros en 2020 per part de l’Agència Nacional SEPIE. Això suposa un increment de 462.063 € més que en la convocatòria anterior, la qual cosa ha permès finançar un total de 491 projectes d’FP Bàsica, FP de Grau Mitjà i Certificats de Professionalitat. Això es tradueix en un total de 11.325 mobilitats entre estudiants, acabats de titular i professorat d’FP, la qual cosa suposa un increment de 10,6% respecte a la convocatòria anterior.

Adaptats a les circumstàncies derivades de la pandèmia, l’edició de 2020 de la “Setmana
Europea de la Formació Professional” se celebrarà de manera online del 9 al 13 de novembre. Així mateix la temàtica específica sobre la qual versa aquesta celebració és la “Transició Ecològica i Digital”, d’acord amb les prioritats de la Comissió d’un “Pacte Verd Europeu” i una “Europa adaptada a l’era digital”.

Fins avui, ja s’han registrat prop de 600 esdeveniments en 35 països de tot el continent i s’espera una participació de més d’un milió de persones

Fins avui, ja s’han registrat prop de 600 esdeveniments en 35 països de tot el continent i s’espera una participació de més d’un milió de persones.
Aquesta iniciativa es presenta com una oportunitat única per a conèixer exemples d’excel·lència en Formació Professional, així com pràctiques docents innovadores, programes de Formació Professional d’èxit que fomenten l’aprenentatge professional, l’aprenentatge en el treball, la millora de les competències i el reciclatge professional, a més d’associacions entre l’àmbit educatiu i el món laboral.

Les organitzacions dels Estats membres de la UE, dels països membres de l’Associació
Europea de Lliure Comerç (Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa) i dels països candidats
poden registrar les seves activitats través de la web d’aquesta iniciativa europea.
A més, des del Servei Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació (SEPIE),
Organisme públic adscrit al Ministeri d’Universitats que actua com a Agència Nacional
del programa Erasmus+ per als àmbits de l’educació i formació a Espanya, ha
organitzat la II edició Virtual del “Cafè viatger Erasmus+” dijous 12 de novembre a les
17.00 hores (hora peninsular), que comptarà amb la intervenció d’organitzacions beneficiàries i participants en projectes Erasmus+ en el sector de la Formació Professional. L’esdeveniment podrà seguir-se en directe des del canal de YouTube del SEPIE.

Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament a l’Escola

La lluita contra la violència i l'assetjament escolars és essencial per a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) / UNESCO

Els Estats membres de la UNESCO van designar el primer dijous de novembre de cada any com Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament a l’Escola, inclòs el Ciberassetjament, reconeixent d’aquesta manera que la violència en l’entorn escolar sota totes les seves formes atenta contra els drets dels nens i els adolescents, la salut i el benestar.

 

Aquest Dia fa una crida a reforçar les aliances i iniciatives que acceleren els progressos en nom de la prevenció i eliminació de la violència i l’assetjament escolar, inclòs el ciberassetjament.

El conjunt dels 193 Estats membres de la UNESCO van aprovar el Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament a l’Escola, inclòs el Ciberassetjament, durant la 40a reunió de la Conferència General de la UNESCO al novembre, després de la proposició realitzada per França, Mèxic i el Marroc durant la 207a sessió del Consell Executiu de la UNESCO.

Aquest Dia Internacional fa una crida a fer un pas fonamental en l’ambició de prevenir i eliminar la violència i l’assetjament escolars, inclòs el ciberassetjament

“Aquest Dia Internacional fa una crida a fer un pas fonamental en l’ambició de prevenir i eliminar la violència i l’assetjament escolars, inclòs el ciberassetjament. Sabem què funciona; des del compromís fort i la col·laboració sòlida entre els socis i les comunitats, fins a la millora de les dades, la formació dels docents i els entorns escolars positius. És hora d’aplicar plenament aquests mètodes perquè puguem posar fi a la situació devastadora de la violència escolar”, va afirmar Stefania Giannini, Subdirectora General d’Educació de la UNESCO.

La proposta d’establir un dia internacional realitzada per França, Mèxic i el Marroc posa en relleu la necessitat de solucionar realment les causes profundes de la violència i de promocionar una cultura del respecte dels drets dels alumnes i la tolerància zero respecte a la violència. Aquesta proposta fa una crida als Estats membres, els associats de les Nacions Unides, altres organitzacions internacionals i regionals interessades, així com a la societat civil, incloses les organitzacions no governamentals, les persones i altres parts interessades per a prestar ajuda en la promoció, l’organització i la celebració d’aquest dia internacional.

La lluita contra la violència i l’assetjament escolars és essencial per a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS), en particular el ODS 4, amb la intenció de garantir una educació de qualitat equitativa i inclusiva, i a promoure les oportunitats d’aprenentatge al llarg de tota la vida per a tots, així com el ODS 16 amb la intenció de promoure societats pacífiques i inclusives.

Pujen matriculacions en universitats privades i baixen a la pública

L'alumnat de les universitats públiques va disminuir un 0,6 per cent / ACADE

Els alumnes matriculats en universitats privades van créixer un 11,6% el 2018-2019. En el mateix període, l’alumnat de les universitats públiques va disminuir un 0,6 per cent. Les universitats privades estalvien a l’Estat uns 2.740 milions d’euros cada any, segons informa ACADE, citant xifres oficials del Ministerio de Universidades (Datos y Cifras del Sistema Universitario Español.2020).

 

El nombre d’alumnes matriculats en universitats privades espanyoles en el curs 2018/2019 (últim del qual existeixen dades disponibles) va ascendir a 283.239 estudiants, amb un increment del 11,6 per cent en relació amb la mateixa magnitud de l’any anterior.

El creixement dels estudiants que han triat l’opció de la universitat privada contrasta amb la lleugera disminució de l’alumnat en les públiques, que va caure un 0,6 per cent i es va situar en 1.311.605 matriculats. Amb aquestes xifres, la quota de mercat de les universitats privades ha crescut fins a representar el 17,76 per cent del total.

Per ACADE, aquest creixement de les privades no pot atribuir-se a l’escassetat de places en les públiques ni tampoc per hipotètiques pujades de preus en les públiques o disminució de beques

Per ACADE, aquest creixement de les privades no  pot atribuir-se a l’escassetat de places en les públiques. De fet, les públiques van oferir en 2018/2019 un total de 246.144 places en estudis de grau, mentre que solament es van matricular 221.134 alumnes, quedant així 25.010 places vacants, la qual cosa suposa el 10,2 per cent del total ofert (equivalent a una taxa d’ocupació del 89,8 per cent).

I tampoc, segons ACADE, es pot explicar el creixement de les universitats privades per hipotètiques pujades de preus a les públiques o per una possible disminució de les beques, perquè en amdós casos l’evolució ha estat l’oposada: han baixat els preus de les matrícules i s’ha augmentat el nombre de beques.

Per a Juan Santiago, president d’ACADE, “la creixent preferència dels estudiants per les universitats privades, que succeeix igualment en altres països del nostre entorn i malgrat l’abismal diferència de costos, es deu al fet d’impartir uns estudis més enfocats a l’ocupabilitat de l’egressat, amb matèries que són més demandades per l’actual mercat de treball, i a través de models d’aprenentatge més ajustats a les necessitats actuals, com són els sistemes online i híbrids”.

També és destacable que la proporció d’estudiants estrangers a les privades (12 per cent) triplica el mateix percentatge a les públiques, que a penes arriba al 4 per cent

També és destacable que la proporció d’estudiants estrangers a les privades (12 per cent) triplica el mateix percentatge a les públiques, que a penes arriba al 4 per cent.

Atès que la plaça universitària en un centre públic té un cost anual de 9.684 euros, l’escolarització de tots els estudiants de les privades en universitats públiques li suposaria a l’Estat una despesa suplementària de 2.742 milions d’euros, “quantitat que s’estalvia la Hisenda pública per l’existència de centres privats”.

A la llum d’aquestes dades- conclou ACADE- considerar la implantació de l’IVA en l’Educació universitària privada manca totalment de sentit.

Webinar sobre educació cinematogràfica

Imatge: http://www.eun.org/

L’educació cinematogràfica a través del documental «En Tierra Extraña»

Una guia pràctica per a implementar activitats a l’aula

 

La plataforma European Film Factory (EFF) és una eina innovadora concebuda per a promoure l’educació cinematogràfica, ja que ofereix l’accés gratuït a un catàleg de 10 pel·lícules europees tant a professors com estudiants.

Durant aquest seminari web, els professors que han participat en el projecte EFF presentaran en espanyol les activitats educatives, basades en el documental «En Tierra Extraña», que han desenvolupat. Ens ensenyaran com implementar aquestes activitats a l’aula amb els estudiants i com utilitzar les eines de la plataforma.

Inscripcions aquí

URL: https://eun2.adobeconnect.com/eff-webinars/

Diferències entre els sistemes educatius de deu països 2020

L'informe «El éxito en la educación primaria y secundaria», va ser presentat el 29 d'octubre de 2020 pel Consejo Escolar del Estado

L’èxit en l’educació primària i secundària

 

L’informe publicat per Consejo Escolar del Estado, analitza algunes diferències en els sistemes educatius dels deu països de l’OCDE en relació a la promoció de curs i la repetició, a les titulacions i certificacions d’estudis i  al fracàs i abandonament escolar prematur. 

 

El propòsit del present estudi és comparar l’èxit de l’alumnat (o en el seu cas el denominat “fracàs escolar”) en el pas de curs i d’etapa en l’educació primària i secundària, a Espanya i en els següents països: Alemanya, el Canadà, els Estats Units, França, Itàlia, Països Baixos, Portugal, Regne Unit i Suècia.

Les dades emprades procedeixen de les estadístiques oficials europees (EUROSTAT, EURYDICE), així com les fonts de cadascun dels països analitzats i estudis internacionals com PISA i Education at a Glance de l’OCDE.

Accedir a l’informe (Consejo Escolar del Estado)

Accedir al webinar (presentació Fundació Episteme)

Accedir a les conclusions (Fundació Episteme)

Crue adverteix de la necessitat d’enfortir la recerca universitària

Imagen de Gerd Altmann en Pixabay

Crue I+D+i ha celebrat la seva reunió plenària de tardor en la qual s’han repassat els temes més urgents que afecten les missions de Recerca i Transferència de les universitats espanyoles.

 

Font: CRUE

El ple ha estat dirigit pel president de Crue I+D+i i rector de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), Rafael Garesse, i ha comptat amb la participació dels secretaris generals de Recerca i d’Universitats, Rafael Rodrigo i José Manuel Pingarrón.

Durant la seva intervenció, el president de la sectorial d’I+D+i de Crue Universitats Espanyoles ha subratllat la urgent necessitat d’enfortir la recerca en les universitats, aprofitant en tota la seva dimensió l’enorme potencial humà de la xarxa d’investigadors i investigadores de la Universitat i, també, de dotar a les universitats d’un finançament suficient, estable i pluriennal.

Les jornades de la sectorial de Recerca han estat dirigides pel president de Crue I+D+i i rector de la UAM, Rafael Garesse / CRUE

El també rector de la UAM ha destacat en les seves paraules inicials la «situació excepcional» que estem vivint amb la pandèmia de la Covid-19, però també les «oportunitats de transformació estructural» que ens brinda l’actual escenari del Pla de Recuperació de la UE i els 140.000 milions d’euros assignats a Espanya.

El rector de la UAM ha destacat les «oportunitats de transformació estructural» que ens brinda l’actual escenari del Pla de Recuperació de la UE i els 140.000 milions d’euros assignats a Espanya

En aquest sentit, Rafael Garesse ha insistit en el «paper transcendental» que les universitats han de tenir en el procés de reconstrucció del país i ha recordat la celebració, dijous passat 22 d’octubre, de l’esdeveniment Universitat 2030, en el qual es van fer públiques les propostes de Crue per a convertir a la Universitat en el principal motor del canvi cap a una Economia del Coneixement.

Garesse, que va agrair a la comunitat universitària el gran esforç realitzat en aquests mesos, va acabar el seu discurs d’inauguració de la jornada desitjant que el «moment històric» que s’està vivint permeti a la Universitat fer un salt rellevant en la recerca d’excel·lència.

En la seva ponència «Principals iniciatives del Ministeri de Ciència», Rafael Rodrigo ha explicat l’Estratègia, Pla de Xoc i Pla de Recuperació, així com les iniciatives que dins d’aquests s’estan dissenyant o posant ja en pràctica.

Entre les mesures a destacar, Rodrigo va assenyalar l’objectiu de duplicar els recursos per a la I+D+i d’aquí a 2027

Entre les mesures a destacar, Rodrigo va assenyalar l’objectiu de duplicar els recursos per a la I+D+i d’aquí a 2027; el disseny d’una carrera estable i predictible per als investigadors, establint un Tenure Track a l’estil anglosaxó que permeti un contracte amb avaluació als 4 anys per a passar a indefinit; la mobilització de fons per a la recerca biomèdica, la medicina personalitzada i les estructures d’alta seguretat biològica; l’impuls a la «indústria de la Ciència» i la millora de la coordinació entre tots els actors de l’Administració General de l’Estat i de les Comunitats Autònomes.

José Manuel Pingarrón ha realitzat una intervenció similar en la qual ha posat sobre la taula el projecte pressupostari presentat pel departament dirigit per Manuel Castells. En l’àmbit del finançament, Pingarrón ha destacat l’augment de la inversió en ensenyaments universitaris en un 4% respecte a 2020, l’establiment d’una partida de 3,54 milions per a les aliances del programa Universitats Europees de la Comissió Europea i l’augment d’un 10% de les partides destinades a Recerca i desenvolupament.

Respecte del sistema de beques i ajudes als estudis, Pingarrón ha recordat les actuacions realitzades i va anunciar la intenció d’augmentar en un 35% el pressupost per a 2021

Un altre dels punts en els quals el secretari general d’Universitats ha posat l’accent ha estat en l’augment de la taxa de reposició del PDI fins a un 110%, amb la possibilitat que les universitats públiques, dins de la mateixa comunitat autònoma, puguin cedir a una altra universitat excedent de la seva taxa de reposició.

Respecte del sistema de beques i ajudes als estudis, Pingarrón ha recordat les actuacions realitzades i va anunciar la intenció d’augmentar en un 35% el pressupost per a 2021.

Al final de la jornada, s’ha celebrat el ple de Crue I+D+i, en el qual s’han abordat les actuacions de Crue I+D+i en l’àmbit de la pandèmia, com la recollida d’informació i posada a la disposició de les autoritats sanitàries de material i personal, la participació en el Fondo Supera Covid-19, el posicionament davant el nou Espai Europeu de Recerca, la col·laboració amb la Xarxa d’Escoles Internacionals de Doctorat, la situació del personal investigador en formació, el treball conjunt amb els Ministeris i Agència Estatal de Recerca o l’ús dels fons estructurals (European Regional Funds), entre altres assumptes.

«EXIT O FRACÀS ESCOLAR?» una mirada comparativa a 10 països

PRINCIPALS CONCLUSIONS DE L’INFORME DEL CONSEJO ESCOLAR DEL ESTADO «EL ÉXITO EN LA EDUCACIÓN PRIMARIA Y SECUNDARIA»

 

 

• Felipe de Vicente, vicepresident de la Fundació Episteme i membre del Consejo Escolar del Estado pel grup de persones de reconegut prestigi

• Xavier Massó, president de la Fundació Episteme

Modera: Eva Serra, periodista, assessora de comunicació de la Fundació Episteme

Fòrum en format seminari virtual “webinar” celebrat dijous 29 d’octubre de 2020

 

APARICIONS A PREMSA:

La Vanguardia (30/10/2020)

ARA (30/10/2020)

Catalunya Vanguardista (30/10/2020)

El Nacional (30/10/2020)

ARA Balears (30/10/2020)

The World News (30/10/2020)

SE7ACCENTS (1/11/2020)

Espanya és el país amb l’índex de repetició de curs més elevat

L'acte ha estat retransmès telemàticament avui / Fundació Episteme

La Fundació Episteme ha presentat avui per webinar les principals conclusions de l’informe que el Consejo Escolar del Estado acaba de publicar sota el títol «El éxito en la educación primaria y secundaria». Es tracta d’un estudi comparatiu entre 10 països on s’analitza l’èxit o el fracàs de la primària i la secundària entre l’alumnat d’Alemanya, al Canadà, Espanya, els Estats Units, França, Itàlia, Països Baixos, Portugal, Regne Unit i Suècia.

 

Un informe elaborat per tècnics i no pels consellers com passa amb altres informes o dictàmens. Les opinions no reflecteixen la pluralitat del Consejo

L’informe analitza algunes diferències en els sistemes educatius dels deu països de l’OCDE en relació a la promoció de curs i la repetició, a les titulacions i certificacions d’estudis i  al fracàs i abandonament escolar prematur. Les dades emprades procedeixen de les estadístiques oficials europees (EUROSTAT, EURYDICE), així com les fonts de cadascun dels països analitzats i estudis internacionals com PISA i Education at a Glance de l’OCDE.

L’acte retransmès telemàticamente des de la Fundació Episteme, titulat «Èxit o fracàs escolar?», ha estat presentat pel seu vicepresident, Felipe de Vicente, membre del Consejo Escolar del Estado i ha comptat amb la participació i valoracions de Xavier Massó, president de la Fundació Episteme. Felipe de Vicente ha destacat que l’informe no ha estat aprovat per unanimitat. “Un informe elaborat per tècnics i no pels consellers com passa amb altres informes o dictàmens. Les opinions no reflecteixen la pluralitat del Consejo”. De Vicente ha afegit que de fet hi ha hagut alguna intervenció crítica, demanant que no es publiqués per aquest motiu.

Felipe de Vicente en un moment de l’acte telemàtic / Fundació Episteme

 

Principals conclusions i valoracions

L’informe constata que Espanya és el país amb l’índex de repetició de curs més elevat: al nivell de 3r d’ESO, 15 anys. Un 30,6% de l’alumnat ha repetit curs alguna vegada –dades PISA 2018-. Un percentatge que, tot i haver baixat significativament en els darrers anys -el 2008 era d’un 42,3%-, segueix molt lluny del 10% aproximat de la resta de països en conjunt. Unes dades que assenyalen que els percentatges de fracàs i d’abandonament escolar prematur situen a Espanya molt per damunt de la mitjana dels països de l’OCDE.

A diferència d’Espanya, la majoria de països ofereixen a l’educació secundària obligatòria (ESO) diferents itineraris acadèmics

A diferència d’Espanya, la majoria de països ofereixen a l’educació secundària obligatòria (ESO) diferents itineraris acadèmics. Igualment, allí on la promoció de curs és gairebé automàtica, hi ha a la postobligatòria una continuïtat d’oferta sovint prescriptiva i en relació amb l’expedient de l’alumne.

“No deixa de sorprendre que, a la vista d’aquesta situació, les recomanacions de l’informe del Consejo Escolar no incorporin l’adopció de mesures que en altres països semblen estar funcionant raonablement bé, tals com ara la implantació d’itineraris a l’ESO o l’ampliació de l’oferta postobligatòria, i només aposti per aquelles mesures que, més que combatre i evitar el fracàs escolar, més aviat semblen tendents a amagar-los sota eufemismes: supressió del títol d’ESO, itinerari únic fins als 16 anys o la promoció automàtica de curs”, opina  Xavier Massó.

L’informe conclou en el cas espanyol en que «és un resultat decididament insatisfactori, perquè posa de manifest que aquest conjunt de dificultats, que s’inicia amb la repetició de curs a la primària i la secundària, continua amb la barrera que suposa el Títol de l’ESO i culmina amb l’abandonament escolar de l’educació i la formació, fins a donar com a resultat que prop del 33% d’espanyols d’entre 25 i 34 anys no aconsegueix la formació considerada com a objectiu essencial».

Prop del 33% d’espanyols d’entre 25 i 34 anys no aconsegueix la formació considerada com a objectiu essencial

El mal educatiu espanyol descrit el sofreixen tots els joves que repeteixen, no titulen i, finalment, abandonen el sistema educatiu. Però ho pateixen també al llarg de la seva vida, a la qual s’enfronten amb una formació menor que els seus conciutadans europeus o d’altres països desenvolupats. I ho sofreix el conjunt de la societat, que malgasta talent, capital humà, riquesa i cultura col·lectiva».

En definitiva, un informe comparatiu exhaustiu i solvent que palesa clarament les mancances del nostre sistema educatiu, però que en les seves recomanacions i reflexions no sembla incidir en les arrels del problema ni afrontar-lo, sinó que opta, una vegada més, per escombrar cap a sota de la catifa”, opina Massó.

 

Sobre la Fundació Episteme

La Fundació Episteme sorgeix el setembre de 2020 a l’empara del patronat de dues organitzacions formades exclusivament per docents: el Sindicat Professors de Secundària (aspepc·sps) i l’Associació de Catedràtics d’Ensenyaments Secundaris de Catalunya (ACESC).

Està presidida per Xavier Massó Aguadé i formen també part del seu patronat Felipe José de Vicente Algueró (vicepresident), Josep Oton Catalán (secretari), J. Jorge Sánchez (vocal), Ramon Casals Casanovas (vocal) i Ignasi Fernández Daroca (vocal).

L’activitat de la Fundació s’adreça a la totalitat de les etapes formatives, des de Primària a Universitats entenent que el sistema educatiu és un recorregut interdependent de successius cicles d’adequació de coneixements. Impulsat des de Catalunya, les seves accions abasten qualsevol territori, en el convenciment que l’educació és un dret universal.

Enllaç al webinar (YouTube)

Accedir a l’informe del Consejo Escolar del Estado (PDF)

 

Per a més informació:

Premsa Fundació Episteme

+34 679 145 884  premsa@fundacioepisteme.cat

www.fundacioepisteme.cat

C/ Pelai 12, 7 E, 08001 Barcelona

WEBINAR: ÈXIT O FRACÀS ESCOLAR?

Dijous, 29 d’octubre a les 18:30 hores, la Fundació Episteme organitza un webinar titulat «ÈXIT O FRACÀS ESCOLAR? Una mirada comparativa a 10 països», coincidint amb la publicació del nou informe del Consejo Escolar del Estado.

 

A càrrec de Felipe de Vicente (Vicepresident de la Fundació Episteme i membre del Consejo Escolar del Estado), i Xavier Massó (President de la Fundació Episteme), aquest webinar obre el cicle de debats que la Fundació acaba de crear sota el títol: Fòrum Episteme, un espai per a reflexionar i debatre sobre la qualitat del sistema educatiu.

«ÈXIT O FRACÀS ESCOLAR?» analitzarà diversos aspectes educatius entre 10 països diferents: Alemanya, Canadà, Espanya, els Estats Units, França, Itàlia, Països Baixos, Portugal, Regne Unit i Suècia. Un estudi sobre la realitat i les circumstàncies que expliquen l’èxit educatiu a bona part d’aquests països, però també els del fracàs en aquells casos on es produeix.

Les persones que desitgin assistir, han de registrar-se prèviament. Accés gratuït.

• Enllaç a la plataforma Zoom per a registrar-se al webinar.

 

Fòrum Episteme: «ÈXIT O FRACÀS ESCOLAR? Una mirada comparativa a 10 països»

18:30 h

Benvingunda i presentació del nou espai ‘Fòrum Episteme’‚ per Eva Serra. Assessora de comunicació de la Fundació Episteme.

18:35 h

Presentació de l’informe a càrrec de Felipe de Vicente. Vicepresident de la Fundació Episteme i membre del Consejo Escolar del Estado.

19:00 h

Debat i conclusions sobre els principals aspectes analitzats amb Xavier Massó. President de la Fundació Episteme i Felipe de Vicente.

19:30 h

Torn de preguntes.

20:00 h

Tancament

Actualitat

Sala de lectura

Aquest web fa servir cookies pròpies per al seu correcte funcionament. Al clicar al botó Acceptar, acceptes aquestes tecnologies i el seu ús així com el processament de les teves dades per aquests propòsits.    Més informació
Privacidad