Inici El blog

“Volver a aprender”, d’Andreu Navarra

Tertúlia amb Andreu Navarra autor de Volver a aprender, una crítica desacomplexada sobre els motius que han permès que el discurs pedagogista cali en els sistemes educatius occidentals.

Per a accedir al seminari web clica damunt la imatge:

• Andreu Navarra. Escriptor i historiador. Combina la creació literària amb la crítica i l’anàlisi de sistemes educatius. Investiga el pensament català i espanyol entre finals del segle XIX i la guerra civil (1868-1939). És professor d’Història de la Cultura Contemporània en la Universitat Oberta de Catalunya. Col·labora assíduament amb la «Fundació Episteme». Redactor en Cap d’Humanitats en «educational EVIDENCE».

Modera: Eva Serra, directora executiva de la Fundació Episteme. Amb la participació de David Rabadà i Xavier Massó.

Fòrum en format seminari virtual “webinar” celebrat el dimecres, 25 de setembre de 2024.

Idioma: castellà.

Webinar: “Volver a aprender”, d’Andreu Navarra

Dimecres, 25 de setembre Fòrum Episteme comptarà amb la participació de l’escriptor i docent Andreu Navarra que acaba de publicar Volver a aprender, una crítica desacomplexada sobre els motius que han permès que el discurs pedagogista cali en els sistemes educatius occidentals. Sobre el llibre també opinaran els professors David Rabadà i Xavier Massó.

La cita serà, com és costum, a les 18.30 hores de forma telemàtica. L’assistència és gratuïta però cal registrar-se per assistir-hi fent clic aquí (o a les imatges)

L’autor

Andreu Navarra és escriptor i historiador. Combina la creació literària amb la crítica i l’anàlisi de sistemes educatius. Investiga el pensament català i espanyol entre finals del segle XIX i la guerra civil (1868-1939). És professor d’Història de la Cultura Contemporània a la Universitat Oberta de Catalunya. Col·labora assíduament amb la «Fundació Episteme». Redactor en cap d’Humanitats a “educational EVIDENCE”.

Amb participació de:

David Rabadà

Paleontòleg i comunicador científic. Doctor en Ciències Geològiques el 1995 per la Universitat de Barcelona. Va treballar en diferents projectes científics del CSIC. Ha rebut diversos premis com a escriptor. Actualment és professor de Ciències Geològiques i membre de l´Acadèmia ACVC. Responsable de comunicació de Professors de Secundària, i Redactor en cap de la secció de Ciència d’educational EVIDENCE.

Xavier Massó

President de la «Fundació Episteme». Secretari General del «Sindicat de Professors de Secundària (aspepc·sps)». Llicenciat en Filosofia i Ciències de l´Educació. Llicenciat en Antropologia Social i Cultural. Catedràtic d’Ensenyaments Secundaris per l’especialitat de Filosofia. Autor del llibre, “El fin de la educación” (Akal, 2021). Coautor de “La educación cancelada” (Sloper, 2022).

 

Sobre el llibre d’Andreu Navarra:

“«Volver a aprender», fa una revisió del sistema educatiu actual i ens planteja què hem de fer perquè els joves tornin a adquirir els coneixements necessaris per a convertir-se en ciutadans autònoms i persones integrals. Per què el món occidental actual té tanta por a l’ extensió del coneixement?, qui són darrere de les noves pedagogies i de la tecnocràcia digital?

Plataforma Editorial

 

El de Navarra és un esperit crític en estat pur, el de veritat i l’únic possible, perquè per a ser «crític» cal conèixer i saber de què s’està parlant –el contrari seria xarlatanisme– i cal tenir un criteri sobre allò que se sabem i coneixem. En tots dos casos Navarra demostra estar sobradament acreditat. Quelcom de què freturen clamorosament, en al·lusió al seu anterior llibre, els que han ‘Prohibit aprendre’. Ara ens exposa la necessitat urgent de l’escola, i de la societat que se’n nodreix, de plantar cara i lluitar per a ‘Volver a aprender’. Ens hi va molt, ens hi va el futur de la nostra societat”.

Xavier Massó (veure ressenya a Educational Evidence)

El cos de catedràtics d’ensenyament secundari està en perill d’extinció?

El Cos de Catedràtics d'Ensenyament Secundari ja ha complert més de cent cinquanta anys d'existència

El Cos de Catedràtics d’Ensenyament Secundari ja ha complert més de cent cinquanta anys d’existència, unida indissolublement a la història del nivell educatiu esmentat.

Pocs recorden ja que aquest cos ha donat talents il·lustres com Antonio Machado, Gerardo Diego, Rafael Lapesa, Alonso Zamora Vicente, José Manuel Blecua, o Guillermo Díaz-Plaja, entre molts altres. Alguns van arribar posteriorment a la Universitat, quan es podia recórrer aquest camí, d’altres no, però ningú no posa en dubte la seva importància i la seva vàlua, o potser sí, avui dia?

L’article escrit per Francisco Javier Galicia Mangas, que porta per títol “Catedràtics d’ensenyament secundari: un cos en extinció?”, publicat recentment per la Revista “Documentación Administrativa” (2024) del Instituto Nacional de Administración Pública (INAP), s’inicia amb aquesta senzilla pregunta expressada a l’encapçalament, i intenta donar-ne resposta.

Inicia el recorregut a través dels rics antecedents històrics d’aquesta figura emblemàtica docent, per tal de permetre’ns posteriorment comprendre millor la normativa actual que la regula. Dins d’aquesta, es presta una atenció especial al dret a la promoció professional, la forma d’accés al cos i les seves funcions específiques.

Però el que és realment rellevant perquè el lector pugui donar-se resposta per si mateix a la qüestió inicial plantejada són les dades recents obtingudes de les diferents comunitats autònomes i del Ministerio de Educa­ción y Formación Profesional a través de les vies legals d’accés a la informació pública i la normativa de transparència. Les dades van ser sol·licitades i remeses per les administracions competents entre gener de 2022 i desembre de 2023. Ha estat un procediment costós, però les dades parlen per si mateixes, de manera eloqüent.

Francisco Javier Galicia Mangas és doctor en Dret i màster en Dret de l’Administració Pública per la Universitat de Saragossa, on desenvolupa la seva activitat docent en qualitat de professor associat. A més, és funcionari de carrera del Govern d’Aragó. Les seves investigacions aborden diversos camps del dret administratiu, tot i que destaquen especialment les relacionades amb l’àmbit educatiu.

L’article, que està generant gran interès, és accessible i es pot descarregar en PDF, a través del següent enllaç:

https://revistasonline.inap.es/index.php/DA/article/view/11292

Cursos de tardor 2024 – 2025 (Aula Episteme)

Evolució o involució humana. Un viatge de 6 milions d’anys

 

 

En aquest curs s’oferirà una visió global dels grans salts evolutius tot fugint de tecnicismes. S’explicaran les tres fases de l’evolució humana: bipedisme, encefalització i pensament abstracte sofisticat. S’analitzaran els grans prejudicis que han pesat sobre moltes interpretacions en evolució humana per tal de fomentar el pensament crític.

Imparteix: David Rabadà → Informació i inscripcions

 

El Siglo de Oro: Literatura e Historia

El curs proposa un apropament multidisciplinari i divers a la cultura del Segle d’Or, des de la perspectiva de les darreres investigacions universitàries, relacionant molt estretament la filologia amb la història política i cultural del període. Més enllà de la descripció de les lectures prescriptives i de les trajectòries dels autors més habituals, es proposa reconstruir els contextos i les sinèrgies en què es van produir els textos literaris del període, d’acord amb els enfocaments socioculturals que han estat convertits en vectors prioritaris als nous currículums.

Imparteix: Andreu Navarra  → Informació i inscripcions

 

Ciència, pseudociència, pedagogia i pedagogisme

En aquest curs s’analitzarà el concepte de ciència al llarg de la història i el desplegament en el temps de la pedagogia com a disciplina tematitzada. També s’abordarà el problema de les pseudociències, els límits del coneixement humà així com la fal·làcia idealista i el pedagogisme. S’utilitzaran obres literàries com a auxiliars il·lustratives dels diferents models d’enginyeria social: ‘El Context’ (Leonardo Sciascia), Walden 2 (Skinner), ‘Un món feliç’ (Huxley), ‘1984’ (Orwell).

Imparteix: Xavier Massó  → Informació i inscripcions

 

Els «espadots». Aproximació a l’Espanya del segle XIX

El curs proposa una aproximació a la història espanyola del segle XIX, fonamentalment de la monarquia d’Isabel II, amb les seves tensions polítiques, socials, territorials i econòmiques, vista des de la perspectiva del protagonisme de la figura militar de «l’espadot», inèdita a l’Europa coetània. Una figura que, degudament corporativitzada, s’arrossega fins a la guerra civil 1936-39 i durant tota la dictadura franquista.

Imparteix: Xavier Massó  → Informació i inscripcions

 

Encontres a la tercera cultura: art i ciència durant el segle XX

En aquest curs s’exploren les connexions entre art i ciència a través d’alguns dels esdeveniments més significatius que enllacen les dues disciplines durant el segle XX. A partir dels testimonis dels seus protagonistes i de la veu de pensadors, es pretén discutir si l’art pot influir la ciència -i viceversa-, apropant dues cultures que tot sovint apareixen desconnectades dins i fora de l’aula. Durant el curs s’aporten idees, exemples i recursos per a dissenyar situacions d’aprenentatge interdisciplinars, tot treballant de forma explícita les possibles adaptacions d’aquests continguts a l’educació secundària.

Imparteix: Clàudia Payrató  → Informació i inscripcions

 

Europa, de la postguerra a la crisi del petroli (1973)

Aquest curs pretén ser una actualització historiogràfica, de coneixements i de recursos didàctics de l’etapa coneguda a nivell internacional amb el nom de “guerra freda” i que, en el cas de l’Estat espanyol, coincideix amb el “franquisme”. S’analitzaran d’algunes qüestions clau d’aquests anys, sobretot pel que fa als aspectes socials i econòmics.

Imparteix: Felipe de Vicente  → Informació i inscripcions

 

A la recerca de… La veritat? Filosofia i cinema

Al llarg de les cinc sessions de què constarà aquest curs l’objectiu serà mostrar, a través de textos filosòfics i d’obres de cinema, diverses maneres d’apropar-se a això que en diem veritat i, alhora, veure com aquesta pot quedar ocultada.

Imparteix: Josep Martínez  → Informació i inscripcions

 

Introducció a la intel·ligència artificial a l’educació

El curs presentarà una introducció dels conceptes bàsics de la intel·ligència artificial (IA), i es donarà una comprensió fonamental de la didàctica i les principals aplicacions possibles de l’IA a l’educació. Això inclourà eines pel professorat i per a personalitzar l’ensenyament de l’alumnat, la detecció de les necessitats d’aprenentatge dels estudiants i la millora dels processos d’avaluació i retroalimentació. També es discutirà sobre els reptes, riscos, beneficis i limitacions de la intel·ligència artificial en l’educació, juntament amb les qüestions ètiques i de privacitat relacionades. Al curs també es treballaran exemples pràctics de com la intel·ligència artificial es pot emprar, amb activitats centrades en el context de cada participant, i s’explorarà de forma crítica el present i les perspectives futures de la IA en l’educació.

Imparteix: Antoni Hernández  → Informació i inscripcions

Col·lectiu Hèlios: Nou front educatiu a les Illes Balears

Presentació del Col·lectiu Hèlios, creat a les Illes Balears. Joan J. Roig, professor de Llengua catalana i Literatura, Miguel Ángel Tirado, inspector d’Educació i docent i Gustavo Martín Hernández, professor de Geografia i Història presentaran aquest nou front educatiu, filial d’OCRE (Observatori Crític de la Realitat Educativa), associació d’àmbit estatal nascuda a València.

El col·lectiu Hèlios va llançar recentment un manifest adreçat a docents, institucions i famílies per a subratllar la necessitat dels fonaments acadèmics bàsics i de l’aprenentatge significatiu després de la baixada contrastable del nivell de coneixements dels alumnes.

Per a accedir al seminari web clica damunt la imatge:

 

• Joan Juan Roig. Postgrau en Cultura, lectura i literatura per a infants i joves (Universitat de València). Professor de llengua catalana i literatura a l’IES Felanitx, on també és coordinador del programa “Parlem català”.

• Miguel Ángel Tirado. Professor i inspector d’educació. Ha exercit diferents càrrecs directius a un institut d’educació secundària durant onze anys. Ha estat docent a ESO, Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

• Gustavo Martín. Llicenciat en Història per la UIB, amb un any a Salamanca, és professor des del 2010. Docent a l’escola concertada ia la privada, des d’octubre del 2020 exerceix com a professor a la pública. Actualment és professor de Geografia i Història a l’institut Berenguer d’Anoia d’Inca.

Modera: Eva Serra, directora executiva de la Fundació Episteme. Amb la participació de Xavier Massó i Josep Oton president i secretari  de la Fundació Episteme, resepctivament.

Fòrum en format seminari virtual “webinar” celebrat el dimecres, 19 de juny de 2024.

Idioma: castellà.

20% de bonificació en el Màster Oficial de la UCJC

Bonificació del 20% al Màster Oficial en Polítiques i Governança dels Sistemes Educatius de la UCJC

Gràcies al conveni de col·laboració entre la Universitat Camilo José Cela i la Fundació Episteme

 

La Universidad Camilo José Cela (UCJC) i la Fundació Episteme acaben de signar un Conveni Marc de Col·laboració al servei de l’Educació. Ambdues entitats es comprometen a cooperar en el desenvolupament d’activitats i estudis, en el disseny i el desenvolupament d’activitats formatives, participar en activitats de recerca, transferència i divulgació del coneixement, així com proposar i desenvolupar propostes davant de tercers.

Per a desenvolupar aquest Conveni Marc, s’ha establert així mateix un Conveni Específic d’Activitat Formativa dirigit a docents, equips directius, inspectors, assessors tècnics i gestors educatius. Gràcies a aquest acord, al Màster Oficial en Polítiques i Governança dels Sistemes Educatius, organitzat i ofert per la UCJC, s’aplicarà una bonificació del vint per cent a tots aquells estudiants del Màster que es matriculin per referència de la Fundació Episteme.

En fer la inscripció al departament d’admissions de la UCJC, els alumnes hauran d’indicar que provenen del col·lectiu de la Fundació Episteme.

Una gran oportunitat per a formar-se amb grans experts educatius a una de les millors universitats d’aquest país.

 

Més informació:

Página oficial del máster de la UCJC

Máster Universitario en Políticas y Gobernaza2425n_Final (PDF)

Col·lectiu Hèlios: Nou front educatiu a les Illes Balears

Catalunya, València i ara, les Balears. Cada dia són més els docents que s’organitzen al voltant d’una defensa racionalista i igualitària de l’educació explícita davant dels models educatius actuals emparats en una construcció subjectiva de l’aprenentatge i que ha donat com a resultat una baixada en el nivell acadèmic dels estudiants.

El proper 19 de juny, Fòrum Episteme comptarà amb la participació de tres professors que han impulsat el Col·lectiu Hèlios, una filial d’OCRE (Observatori Crític de la Realitat Educativa), associació d’àmbit estatal nascuda a València. Joan J. Roig, professor de Llengua catalana i Literatura, Miguel Ángel Tirado, inspector d’Educació i docent i Gustavo Martín Hernández, professor de Geografia i Història presentaran aquest nou front educatiu.

El col·lectiu Hèlios va llançar recentment un manifest adreçat a docents, institucions i famílies per a subratllar la necessitat dels fonaments acadèmics bàsics i de l’aprenentatge significatiu després de la baixada contrastable del nivell de coneixements dels alumnes. Aquesta és una excel·lent oportunitat per escoltar-los.

Amb el títol “Col·lectiu Hèlios: Nou front educatiu a les Illes Balears” el webinar tindrà lloc dimecres, 19 de juny a les 18:30 hores.

Podeu reservar la vostra assistència gratuïta clicant aquí o damunt la imatge:

«educational EVIDENCE»: el nou digital de la Fundació Episteme

L’EXPRESSIÓ d’una altra EDUCACIÓ EUROPEA

 

educational EVIDENCE ( https://educationalevidence.com/ca/) -«eE»- és un mitjà de comunicació digital que publica notícies, investigacions, dades i estudis sobre el sector educatiu. Editat per la Fundació Episteme -amb seu a Barcelona- es publica en català, espanyol i anglès; s’adreça a un públic nacional i internacional, per mitjà d’un periodisme divulgatiu sota llicència Creative Commons gratuïta. Aquesta llicència autoritza que els articles que s’hi publiquen puguin ser reproduïts sense modificacions en qualsevol suport digital i/o en paper, o en d’altres mitjans de comunicació, webs o plataformes, amb l’única condició que s’indiqui la font original d’«eE».

La línia editorial s’empara fonamentalment en evidències científiques per a contribuir a un debat raonat sobre polítiques educatives que afecten una gran part de països europeus i occidentals. És per aquesta raó que es presenten articles d’actualitat, estudis, dades i anàlisis de diferents procedències geogràfiques en matèria educativa, alhora que es promou l’intercanvi d’aquesta informació, per a una millor comprensió de l’escenari actual europeu, sense oblidar l’internacional.

Aquesta publicació pretén també significar la incidència que un determinat model educatiu exerceix sobre d’altres àmbits crucials de la realitat europea, com ara el científic, l’humanístic, el tecnològic  i el polític, tots ells determinants per al progrés i la solvència dels estats i llurs ciutadanies, per tal que el model il·lustrat, que va permetre el desplegament de l’educació universal, no s’abandoni i sapiguem trobar-li l’encaix en el marc dels indiscutibles avenços socials actuals.

Formen part del Consell Editor: Xavier Massó, Francisco López Rupérez, Eva Serra, António de Bivar Weinholtz, Felipe de Vicente, Josep Otón, Ignasi Fernández Daroca i Santiago Herrero.

Benvinguts a educational EVIDENCE!

«PISA: A DEBAT»

Transcorreguts més de quatre mesos des de la publicació de  l’últim l’informe PISA continuen en l’aire les grans preguntes sobre els seus resultats. Webinar amb la participació de la política, docent i exconsellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (2010-2016) Irene Rigau, i el filòsof, pedagog i escriptor, Gregorio Luri.

 

Per a accedir al seminari web clica damunt la imatge:

 

• Irene Rigau. Llicenciada en Psicologia. Mestre de Primària i professora de Secundària i Universitat ha estat també inspectora d’Ensenyament. Ha exercit com a Diputada al Parlament de Catalunya en diverses legislatures i ocupat els càrrecs de Consellera de Benestar Social (1999-2002), Consellera de Benestar Social i Família (2002-2003) i Consellera d’Ensenyament (2010-2016).

• Gregorio Luri. Doctor en Filosofia. Llicenciat en Ciències de l’Educació. Mestre de Primària i professor de Secundària i Universitat. Autor de més d’una vintena de llibres, columnista, conferenciant i fundador de l’editorial Rosamerón. Ha rebut els premis MEP (Millora la teva Escola Pública), el 2017 i la Creu de Carles III, el Noble, atorgat pel Govern de Navarra el 2020.

Entrevista: Eva Serra, directora executiva de la Fundació Episteme. Amb la participació de Xavier Massó i Josep Oton president i secretari  de la Fundació Episteme, resepctivament.

Fòrum en format seminari virtual “webinar” celebrat el dimecres, 24 d’abril de 2024.

Idioma: català.

«PISA: A DEBAT»

Transcorreguts més de quatre mesos des de la publicació de  l’últim l’informe PISA continuen en l’aire les grans preguntes sobre els seus resultats. Autoritats educatives, agents socials, docents, famílies i analistes presenten diferents punts de vista sobre com millorar la preparació acadèmica dels nostres estudiants. Examinar les causes, encertar amb un bon diagnòstic i prescriure les receptes adequades passa necessàriament per la necessitat d’obrir debats en profunditat amb experts.

Amb aquesta finalitat, Fòrum Episteme presenta «PISA: A DEBAT», una trobada telemàtica que comptarà amb la participació de la política, docent i exconsellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (2010-2016) Irene Rigau, i el filòsof, pedagog i escriptor, Gregorio Luri.

La cita serà el dimecres, 24 d’abril a les 18.30 h. i les inscripcions gratuïtes per a aquells que desitgin assistir es poden reservar aquí o clicant damunt les imatges.

Irene Rigau. Llicenciada en Psicologia. Mestre de Primària i professora de Secundària i Universitat ha estat també inspectora d’Ensenyament. Ha exercit com a Diputada al Parlament de Catalunya en diverses legislatures i ocupat els càrrecs de Consellera de Benestar Social (1999-2002), Consellera de Benestar Social i Família (2002-2003) i Consellera d’Ensenyament (2010-2016).

Gregorio Luri. Doctor en Filosofia. Llicenciat en Ciències de l’Educació. Mestre de Primària i professor de Secundària i Universitat. Autor de més d’una vintena de llibres, columnista, conferenciant i fundador de l’editorial Rosamerón. Ha rebut els premis MEP (Millora la teva Escola Pública), el 2017 i la Creu de Carles III, el Noble, atorgat pel Govern de Navarra el 2020.

Actualitat

Sala de lectura

Aquest web fa servir cookies pròpies per al seu correcte funcionament. Al clicar al botó Acceptar, acceptes aquestes tecnologies i el seu ús així com el processament de les teves dades per aquests propòsits.   
Privacidad