Inici El blog Pàgina 3

Webinar: “Aprendizaje Basado en Proyectos. Un aprendizaje basura para el proletariado”

El dimecres, 31 de gener, Fòrum Episteme dedica la seva sessió telemàtica a conversar amb Olga García i Enrique Galindo, autors del llibre Aprendizaje Basado en Proyectos. Un aprendizaje basura para el proletariado. Serà a les 18.30 hores i comptarem amb la participació de Josep Oton i Xavier Massó en un apassionant format tertúlia. “Un assaig per a desmuntar la gran mentida de la nostra realitat educativa”.

 

L’enèsima revolució educativa té com a fi la producció del ciutadà emprenedor que, voluntàriament, se sotmeti a les exigències del mercat neoliberal; aquest home del segle XXI que entén la seva vida com un projecte d’inversió que reformula i precaritza a demanda de l’economia. Aniquilada la ciutadania a favor de l’emprenedoria, l’escola ha de ser reconvertida en un mer mecanisme d’inserció laboral on el «saber» com a fi en si mateix manca de sentit.

Però la reconversió de la institució escolar en una fàbrica de formació brossa no pot realitzar-se a plena llum. Aquesta destrucció cultural requereix la introducció de discursos i metodologies que, amb un llenguatge bensonant, es presenten com a necessaris i urgents. Aquest és el motiu de la implantació massiva de l’Aprenentatge Basat en Projectes i la seva promoció com la panacea definitiva per als mals ancestrals de l’escola. És el cavall de Troia que possibilita la rendició definitiva de l’escola al capital sota el camuflatge d’una pràctica democràtica i modernitzadora. És la gran mentida de la nostra realitat educativa.

Pots reservar la teva assistència gratuïta clicant aquí o damunt la imatge:

Olga García Fernández és llicenciada en Filosofia per la Universitat Complutense de Madrid. Professora d’Ensenyament Secundari des de 2006, és coautora de Escuela o Barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda (Akal, 2017), La escuela vaciada: la enseñanza en la época pospandémica (2020) i La educación cancelada (2022). És codirectora, al costat d’Enrique Galindo Ferrández, de la col·lecció d’Educació d’Edicions Akal.

Enrique Galindo Ferrández és llicenciat en Filosofia per la Universitat Complutense de Madrid. Professor d’Ensenyament Secundari des de 2004, és coautor de Escuela o Barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda (Akal, 2017), La escuela vaciada: la enseñanza en la época pospandémica (2020) i La educación cancelada (2022). És codirector, al costat d’Olga García Fernández, de la col·lecció d’Educació d’Edicions Akal.

 

Literatura universal? Al contenidor!

Dos exemplars de "Les Millors Obres de la Literatura Universal".

Cal que defensem la lectura literària, de clàssics o de contemporanis, de traduccions o d’edicions en la llengua original. Els nostres estudiants no es mereixen quedar al marge de la incomparable felicitat lectora. Cada bon llibre que posem en mans d’un alumne és una petita victòria contra les tenebres del pedagogisme facilitador i acompanyador, una malaltia educativa que ens està matant.

 

Sofia Insensata i Sever Cremat

Molts lectors catalans sens dubte recorden, o tenen ben present, aquella col·lecció d’una cinquantena de títols anomenada “Les Millors Obres de la Literatura Universal” i coneguda com la MOLU. Va ser una iniciativa editora publicoprivada (hi intervenien La Caixa, Edicions 62 i el Departament de Cultura) que, durant la primera meitat dels anys vuitanta del segle passat, va omplir biblioteques —municipals, escolars o casolanes— amb uns volums característics de cobertes verdoses. Per una banda, el projecte no deixava de ser, tant en la seva voluntat divulgadora com en l’aspecte tipogràfic, una seqüela de la MOLC (“Les Millors Obres de la Literatura Catalana”), que tant d’èxit havia tingut des de finals dels anys setanta; per altra banda, seria també la preqüela d’una col·lecció posterior, més ambiciosa quant al nombre de títols, que apareixeria durant els lustres subsegüents: “Les Millors Obres de la Literatura Universal. Segle xx”. La MOLU, en efecte, se centrava essencialment en la literatura europea dels segles XVII i XIX —amb també algunes mostres conspícues de literatura medieval, renaixentista i barroca.

El títol de la col·lecció, és clar, era una mica discutible atesa l’absència d’autors de l’antiguitat grecollatina, però sens dubte els seus responsables (Joaquim Molas al capdavant) van pensar que, en el patrimoni traductogràfic català, aquests textos estaven ben representats per la gran feina de la benemèrita —i avui ja centenària— col·lecció Bernat Metge. Tampoc no s’hi comptava cap obra mestra de la literatura espanyola, cosa fàcilment explicable pel fet que la gran majoria de potencials lectors en català dominaven el castellà i en coneixien les principals manifestacions literàries. En definitiva: tant les presències com les absències indiquen que la MOLU constituïa un projecte amb visió d’aportació cultural, clarament alineat amb les polítiques de normalització lingüística i de reconstrucció/ampliació d’un mercat lector, en llengua catalana, de literatura de qualitat. Aquesta dimensió no merament editorial, sinó, diguem-ne, cultural-nacional, explica també que la col·lecció no es limités a presentar traduccions noves, sinó que mirés enrere i fins i tot recuperés peces de la important labor traductora del Noucentisme.

Doncs bé. A finals del curs passat va córrer un tweet en el qual una persona (ara no ve al cas la seva identitat) explicava que, quan passava per davant d’una institució educativa de Barcelona, va veure que personal del centre portava fins a un contenidor de paper unes capces que contenien la MOLU. En preguntar, amb sorpresa, a què obeïa aquell acte de biblioclàstia, li van respondre que aquella mena d’obres ja no interessava als noiets d’avui dia. I ben amples que es devien quedar —cal col·legir— amb aquesta resposta. Encara rai que no van decidir usar els volums per avivar les flames d’alguna foguera en la —ja propera, per aquelles calendes— revetlla de Sant Joan. El responsable del tweet, per la seva part, va recollir els llibres i se’ls va endur cap a casa, content d’haver trobar un tresor.

No sabem si es tractava d’un centre públic o privat, de primària o de secundària. No importa, això és anecdòtic, i si el fet fos una simple anècdota, no mereixeria que en parléssim. Aquí el que tenim és una mostra de l’actitud generalitzada de menyspreu envers l’alta literatura que defineix l’actual sistema educatiu nostrat. Fotre la MOLU al contenidor (ves a saber quants centres ho deuen haver fet, en els darrers anys) no és una anècdota: és una categoria, un reflex de l’abjecció educativa a què hem fet cap després de no menys de tres dècades de grolleria pedagogista, de combat contra l’excel·lència, de renúncia al coneixement no merament utilitari (competencial, que en diuen ara). Podem imaginar-nos els perpetradors de l’acte llegint per sobre els lloms dels volums abans de ficar-los en una capsa de cartó reutilitzada. Montaigne, Henry James, Ibsen, Erasme? Qui pot llegir-ho, això? Al contenidor!

Per a més inri, el tweet va coincidir amb el debat social que havia produït l’enèsim fracàs en una prova externa que avaluava el nivell del nostre sistema educatiu, en aquest cas unes proves (les PIRLS) per mesurar ni més ni menys que la competència lectora; també va coincidir, com a improvisada resposta a això per part del Departament d’Educació, amb l’anunci —pur maquillatge d’urgència, no cal dir-ho— d’un pla de foment de les biblioteques escolars. Sí, sembla una broma autoparòdica, però és la realitat. Redeu, n’hi hauria prou amb no llençar al femer els llibres bons! Mig any més tard, els recents resultats de les proves PISA han accentuat el debat social sobre, entre altres mancances, la incapacitat lectora dels nostres estudiants. I no gaires dies abans del tweet en qüestió, el curs passat havia circulat també el punyent article d’una persona que es dedicava a la formació, destinada a estudiants de magisteri, en tècniques per introduir els infants en la lectura i per fomentar-los-la; el panorama d’absolut desinterès lector i de supina ignorància literària que mostraven aquells futurs mestres, és a dir, els futurs professionals encarregats d’ensenyar a llegir els catalanets de l’avenir, era senzillament desolador, patètic i del tot inadmissible.

Doncs aquest és el quadre que tenim: alumnes que arriben a l’institut amb problemes greus de comprensió d’un text escrit, facultats de pedagogia que fomenten la incultura en nom de qualsevol bajanada innovadora, currículums oficials on la literatura sembla proscrita i centres educatius que llencen alegrement a les escombraries llibres amb el bo i millor que ha encertat a escriure el gènere humà. Tenim el que ens mereixem, perquè hem cedit a la barbàrie pedagocràtica. Dante, Shakespeare, Goethe? A qui interessen, aquests? Al contenidor!

El simple fet d’haver de defensar aquí les virtuts formatives de la literatura universal és indici del molt baix que, educativament, hem caigut. L’educació estètica de la persona, el foment de la capacitat crítica, la construcció d’una base sòlida de cultura general, l’ampliació de la riquesa lingüística o la formació d’un esperit universalista són algunes de les minúcies, del tot desateses en el model actual d’ensenyança, que podria aportar l’estudi seriós de la literatura escrita en diferents èpoques, llengües i països. I això, com a mínim, tant a la secundària obligatòria com al batxillerat.

Per als més escèptics, per cert, podem també afegir que hi ha estudis de neurolingüística que indiquen que llegir literatura “difícil” (per entendre’ns: desxifrar un poema de Góngora, per exemple) va d’allò més bé per a la nostra… motricitat! No cal dir que l’absència de literatura universal en els currículums forma part del desmantellament general de les humanitats: les llengües clàssiques i modernes, les literatures nacionals, la història general, la història de l’art o la filosofia, disciplines totes propiciadores d’una ciutadania conscient i de qualitat, han estat, des de fa lustres, objectiu d’atac indissimulat en el punt de mira del poder pedagocràtic.

Si això, almenys, tingués com a contrapartida que els nostres alumnes fossin uns cracs en ciències i tecnologia… Però no. En realitat, la dicotomia humanitats/tecnologia és un debat fals. El debat veritable és qualitat o misèria educativa. No hem arraconat les lletres per fer una societat de tecnòlegs brillants. El que estem fent és crear una societat majoritàriament illetrada apta per al consum passiu i acrític de tecnologia: exactament, mira per on, el que necessita la versió actual neomedievalitzant de capitalisme. Després de tants anys de fracàs educatiu patrocinat per la pedagogia espúria encara hegemònica, cal aixecar la vista i mirar més amunt, cap als governs i els parlaments que permeten o emparen la desfeta. I si resultés que determinats autors clàssics de la literatura universal fossin un perill, per allò que ajuden a pensar i a qüestionar els poders? Tornem a la MOLU. Kleist, Zola, Heine, Büchner, Voltaire? Al contenidor! Però immediatament!

Llençar a la paperera una col·lecció de clàssics amb l’argument que el jovent d’avui no s’interessa per aquests textos és una mostra palmària del ridícul alumnocentrisme que amara avui el món de l’educació. Amb aquest raonament, podríem desacreditar totes les matèries d’estudi i desarticular totes les assignatures —que, bé, en realitat, és exactament el que està fent la pedagocràcia. A veure. És obvi que als anys vuitanta, quan va sortir la MOLU, el miler de planes dels dos volums de l’Orland furiós en esforçada traducció de Bonaventura Vallespinosa no van ser, ni ho pretenien, un best-seller juvenil. Ni tampoc no ha dit ningú, ni llavors ni mai, que Ariosto sigui la porta d’entrada més planera al fascinant i enriquidor plaer de la lectura literària; ara bé: això no significa que s’hagi d’esborrar el seu nom dels plans d’estudi i que les biblioteques escolars s’hagin de desfer dels llibres que el duguin. Els educands catalans d’ara, com els de fa quaranta anys, tenen dret a saber qui era Ariosto i que se’ls parli de la intrèpida Bradamante, la guerrera enamorada. D’igual manera que tenen dret que se’ls parli de Gulliver, del geperut de Notre-Dame, de Tartuf, d’Oliver Twist, de Rob Roy, d’Emma Bovary, de Guillem Tell, d’Anna Karènina o del capità Ahab, entre molts i molts altres personatges del tresor immaterial de la gran literatura.

El sistema educatiu ha d’oferir un imaginari lector. Això és indispensable. Altrament, és com si acceptéssim que l’únic que hauran de llegir els nostres adolescents són banalitats, infestades de faltes d’ortografia, en la pantalla dels seus mòbils. Per a què estem educant, per obrir horitzons lectors, per trencar barreres culturals d’origen, per estimular la curiositat intel·lectual? O només estem acompanyant emocionalment els alumnes mentre consumeixen brossa en els seus dispositius? El fet és que, veient com actua la institució educadora, la brossa sembla que sigui la literatura, i això no pot titllar-se sinó de vergonyosa catàstrofe educativa i cultural. Quins noms trobem en els lloms dels volums de la MOLU? Jonathan Swift, Victor Hugo, Molière, Dickens, Walter Scott, Flaubert, Schiller, Tolstoi, Melville… Qui són, tots aquests? Tenen pas res que explicar als nostres joves? Apa, al contenidor!

La llista de cinquanta títols de la MOLU, amb totes les contingències que poguessin haver condicionat la seva elaboració, no deixava de ser un cànon, una proposta canònica de lectures. Els cànons estan per acceptar-los, per discutir-los, per actualitzar-los, per manipular-los ideològicament, per subvertir-los, per defensar-los, per deconstruir-los, per ampliar-los, per retallar-los, per acatar-los religiosament o per negar-los descregudament. El que no estan és per fotre’ls al contenidor amb una frivolitat ignara del tot impròpia de cap centre educatiu. Un cànon de literatura mundial, ben ensenyat, atorga a l’educand una eina formidable per a la seva orientació cultural al llarg de la vida. Això, avui, és tant o més necessari que fa quaranta anys.

Un dels trets característics de la involució educativa dels darrers decennis a Catalunya és precisament la desuniversalització dels continguts, l’excessiva tendència al nacionalisme i al municipalisme culturals. Un exemple típic: avui dia els alumnes d’una determinada localitat hauran fet, al llarg de la seva escolarització, qui sap quantes visites a la casa on va néixer cert escriptor local. Posem que aquest autor pertanyi a l’escola del realisme literari i que sigui perfectament desconegut fora de les nostres fronteres; està molt bé, per descomptat, que els estudiants coneguin i apreciïn el literat que els és proper, però el que no està bé és que ningú no els parli de Balzac, que era precisament el model a què es volia assemblar aquell autor del municipi. El particularisme cultural, sense un context universalista que l’expliqui, és un frau, una manipulació o un absurd. Cal començar per explicar Balzac, i la novel·lística russa de l’època, i l’anglesa, i fins i tot Galdós, i, llavors, portar els alumnes a visitar la casa del meritori autor local: aleshores sí que tindrà, tot plegat, un sentit i un rigor pedagògic. Però fa anys que no anem en aquesta direcció. Què és, en canvi, el que hem decidit fer amb Balzac? Està clar: al contenidor!

El clar retrocés en l’ús social, i també en l’ús educatiu, de la llengua catalana és un dels reptes ineludibles que escoles i instituts hauran d’afrontar i sobre el qual el Departament d’Educació anuncia noves mesures. No sembla una iniciativa gaire apropiada, al respecte, el fet d’extirpar de la biblioteca dels nostres centres les traduccions catalanes de literatura universal. Els responsables de la MOLU (a més de Joaquim Molas, constaven com a assessors Josep M. Castellet i Pere Gimferrer) està claríssim que eren conscients de la gran importància de la tasca traductora de literatura forana en benefici de l’enriquiment i del dinamisme de la llengua d’arribada. De fet, sembla com si la nòmina de traductors de la MOLU hagués estat triada amb tanta cura com la dels textos, o potser més aviat que la tria de textos s’hagués fet, en bona mesura, en funció de les traduccions i dels traductors disponibles. Així, es va recuperar la feina feta per personalitats de generacions anteriors, de Maragall a Sagarra passant per Rovira i Virgili, Carner, Andreu Nin o Carles Soldevila. S’hi van afegir traduccions escrites per importants autors vius, de Martí i Pol a Quim Monzó passant per Narcís Comadira, Francesc Parcerisas o el mateix Pere Gimferrer. I, en fi, en el catàleg de la MOLU hi van coincidir molts dels més prestigiosos traductors catalans contemporanis, de C. A. Jordana a Marta Pera passant per Carme Serrallonga, Feliu Formosa, Joaquim Mallafré, Josep Murgades o Miquel Desclot. La MOLU, potser encara més que un cànon literari, era un cànon traductogràfic. Ningú amb el més mínim respecte per la llengua i la cultura catalanes pot enviar aquests llibres al contenidor. I, si ho fa una institució educativa, doncs ja podem plegar.

Ja podem plegar, sí. O posem fi a la pedagocràcia i tots els seus efectes perniciosos sobre l’ensenyança, o educativament estem acabats. Els pedagòcrates lluiten contra els sabers, però al capdavall la seva influència es redueix a l’àmbit educatiu. Que hagin acabat amb la literatura als instituts no vol dir que hagin acabat amb l’interès social per la literatura. No, no podran amb la literatura. És impossible que la mediocritat intel·lectual que ells encarnen tingui res a fer contra el fet literari. La literatura es reinventa constantment; apareixen nous clàssics, sempre en diàleg fèrtil amb els precedents. Nous gèneres, nous suports, nous autors per tot arreu, avantguardistes o epigonals (o epígons de l’avantguardisme, és clar…). Les llibreries són més plenes que mai de traduccions literàries i d’escriptura d’alta qualitat. La xifra de lectors habituals, que va créixer durant la pandèmia, es manté en un nivell que convida a l’optimisme. Els clubs de lectura de tota mena floreixen aquí i allà amb milers de persones interessades. Els ateneus, les llibreries, les biblioteques organitzen cursos i jornades de contingut literari que són un èxit. Més que mai, en definitiva, la cultura va per un cantó i l’educació va per un altre. Això és un indici clar de la bombolla mental en què viuen els pedagòcrates, de la irrealitat absurda que ha construït aquesta pseudopedagogia tronada i reaccionària que ens assota, sorda a les necessitats socioeducatives i obcecada només a mantenir el seu control sobre l’entramat educatiu. Cal que defensem la lectura literària, de clàssics o de contemporanis, de traduccions o d’edicions en la llengua original. Els nostres estudiants no es mereixen quedar al marge de la incomparable felicitat lectora. Cada bon llibre que posem en mans d’un alumne és una petita victòria contra les tenebres del pedagogisme facilitador i acompanyador, una malaltia educativa que ens està matant.

Informe 2023 sobre l’estat del sistema educatiu. Curs 2021-2022

Amb la finalitat de facilitar possibles recerques diacròniques, l’Informe 2023 manté l’estructura d’edicions anteriors. A més, incorpora diverses novetats. En la part descriptiva s’ha introduit nova informació, entre la qual destaca l’elaboració d’un apartat sobre el seguiment de l’Objectiu 4 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de Nacions Unides; els resultats d’Espanya en l’Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora PIRLS 2021; la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d’ordenació i integració de la Formació Professional; o les dades sobre l’escolarització de les nenes i nens ucraïnesos desplaçats al nostre país per motiu del conflicte bèl·lic.

Edita: Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes.

Proposat pel Consejo Escolar del Estado.

Redacció: Encarna Cuenca Carrión, Jesús Jiménez Sánchez, Carmen Martínez Urtasun, Antonio S. Frías del Val, Juan Francisco Gutiérrez Jugo, M. Almudena Collado Martín, Miguel Ángel Barrio de Miguel, Raquel González-Albo Arévalo, M.ª José Sendra Llorens, M.ª Mercè Claramunt Diego, María Penela García y Andrés Ajo Lázaro.

Maquetació digital i tratament gràfic: M. Almudena Collado Martín y Raquel González-Albo Arévalo.

Accedir a l’informe complet

Informe PISA: El que les famílies han de saber

Què ens diu PISA 2022? Quines conseqüències té? Estan les famílies prou informades? Amb la finalitat d’analitzar aquestes dades i comprendre el seu abast, en aquest seminari parlem amb Xavier Massó, president de la Fundació Episteme i Secretari General del Sindicat Professors de Secundària i Dori Huertas, impulsora d’una plataforma de mares i pares que van engegar al comprovar la baixa qualitat de l’ensenyament als centres educatius.

 

Per a accedir al seminari web clica damunt la imatge:

 

• Xavier Massó. Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació, i llicenciat en Antropologia Social i Cultural. Secretari General del Sindicat Professors de Secundària. President de la Fundació Episteme.

Dori Huertas. Llicenciada en Farmàcia. Doctorada en Biologia Molecular Estructural. Impulsora d’una plataforma de mares i pares no conformes amb el nivell d’ensenyament que reben els seus fills

Modera: Eva Serra, directora executiva de la Fundació Episteme.

Fòrum en format seminari virtual “webinar” celebrat el dimecres, 20 de desembre de 2023.

Idioma: castellà.

Informe PISA: El que les famílies han de saber

Els resultats de l’últim informe PISA 2022 sobre el rendiment en matemàtiques, ciències i lectura dels alumnes de 15 anys han sacsejat els fonaments dels sistemes educatius occidentals. L’arriscada aposta de reduir els continguts per a ser reemplaçats per tecnologies i modes pedagogistes ha donat els seus fruits: els menors cada any aprenen menys en els centres educatius. A Catalunya, l’equivalent a gairebé dos cursos en lectura i 18 mesos en matemàtiques i ciències. En conclusió, tant a Espanya com a Catalunya, les pitjors dades des que existeix aquest informe.

Però Què ens diu PISA? Quines conseqüències té? Estan les famílies prou informades? Amb la finalitat d’analitzar aquestes dades i comprendre el seu abast, el dimecres, 20 de desembre a les 18:30 hores Fòrum Episteme presentarà un acte telemàtic obert a tots amb la participació de Xavier Massó, president de la Fundació Episteme i Secretari General del Sindicat Professors de Secundària i Dori Huertas, impulsora d’una plataforma de mares i pares que no es conformen al fet que els seus fills no aprenguin els continguts que serien desitjables.

Aquest acte està especialment dirigit a docents, alumnes i famílies.

Pots reservar la teva assistència gratuïta clicant aquí o sobre la imatge:

 

 

PISA 2022: Crònica d’un desastre anunciat

Foto: pxhere.com/es/photo/1609072

Per a sortir d’aquest atzucac cal ser prudents amb la inclusivitat, recuperar un ensenyament sistemàtic, amb currículums estructurats, professorat especialista en la seva matèria i llibertat de càtedra per escollir les metodologies més adequades. Altrament, això anirà a pitjor.

 

Josep Oton

La Fundació Episteme, juntament amb el sindicat Professors de Secundària i l’Associació de Catedràtics, porta anys advertint que l’aplicació de determinades polítiques educatives, més preocupades en implementar preteses innovacions pedagògiques que no pas en transmetre coneixements, abocava el sistema educatiu a la fallida.

Lamentablement, els resultats de les proves PISA 2022 (Programme for International Student Assessment) ens han donat la raó. L’avaluació de les competències matemàtica, científica i de comprensió lectora posa en evidència el perjudici per a l’alumnat -i per a la societat en general- de la irresponsabilitat dels gestors educatius. S’han obstinat en aplicar metodologies que, lluny de millorar el rendiment acadèmic, han condemnat una generació sencera a no poder accedir als coneixements que necessiten.

No val l’excusa de donar la culpa a la pandèmia, a l’alumnat nouvingut o a la formació del professorat. Recordem que, quan els resultats de les proves de Competències Bàsiques d’un centre no són els que haurien de ser, el Departament no accepta la queixa del professorat de què se li han retallat els suports per a l’alumnat nouvingut o d’educació especial. És més, el centre es veu sotmès a una auditoria pedagògica tot augmentat la pressió sobre el professorat. Arriben uns experts que no entren a l’aula per ensenyar com s’ha d’ensenyar. Més aviat al contrari, donen lliçons d’aprenent de bruixot que encara sobrecarreguen els docents amb tasques inútils i reunions estèrils. Plantegen com a solució utilitzar eines de la burocràcia pedagògica com el PIM o el DUA, com si fossin encanteris màgics. Aquestes panacees no resolen de cap manera els problemes reals i compliquen encara més la professió docent.

Potser es té massa pressa en incorporar a l’aula ordinària l’alumnat amb necessitats educatives especials. Ells s’ho passen fatal en un context on gairebé no entenen res i es veuen en inferioritat de condicions respecte a la resta dels companys. Els docents no donen a l’abast. I la majoria del grup veu perillar el seu ritme d’aprenentatge.

Pel que fa a la formació, sorprèn que el Departament d’Educació, màxim responsable de l’organització dels cursos per a docents, ara es queixi que el professorat no estigui preparat. Potser s’haurien de plantejar si els cursos que ofereixen són els adients. Tal vegada s’hauria d’oferir formació sobre la didàctica específica de les diferents matèries, o sobre els continguts de matemàtiques, geologia, geografia, química o filologia catalana per al professorat que no ha estudiat aquestes carreres universitàries però que, en canvi, ha d’impartir aquestes assignatures.

I a l’hora d’organitzar les proves per seleccionar el personal docent, les famoses oposicions, caldria veure si realment l’objectiu és demostrar la capacitat dels candidats per donar classes o bé s’espera d’ells que siguin capaços de dissenyar sobre el paper programacions que, de fet, són malabarismes lingüístics. El més lògic seria que acreditessin el domini tant dels continguts de la matèria com de les eines per gestionar la seva impartició.

Per descomptat, ningú no s’oposa a les competències. La crítica s’adreça a determinades pràctiques que en nom de les competències dissolen els continguts. Potser els millors resultats de les proves PISA d’anys anteriors s’expliquen, tot i ser una prova competencial, perquè es posava més èmfasi en l’ensenyament de coneixements, sense els quals és impossible ser competent.

A més, a començaments d’aquest segle, quan es van introduir  les competències bàsiques, en realitat feien referència a  la comprensió lectora, a l’expressió oral i escrita, als càlculs matemàtics… aprenentatges “bàsics” per assolir el nivell educatiu pertinent.  Després, tot s’ha complicat amb una retòrica inversemblant.

Per a sortir d’aquest atzucac cal ser prudents amb la inclusivitat, recuperar un ensenyament sistemàtic, amb currículums estructurats, professorat especialista en la seva matèria i llibertat de càtedra per escollir les metodologies més adequades. Altrament, això anirà a pitjor.

____

Josep Oton és catedràtic d’Història i secretari de la Fundació Episteme.

«PISA» o la fuerza del sino

Alexas_Fotos / Pixabay

Si renunciem a ensenyar, si renunciem a transmetre els coneixements que la nostra societat ha heretat de les generacions que ens han precedit, per estalviar-los a les noves generacions l’esforç d’aprendre’ls i d’actuar sobre el seu propi destí, les estem condemnant a la indigència moral i intel·lectual. I això, tant si es fa des de la ingenuïtat o de la pusil·lanimitat, ens fa igualment culpables com a societat si no ho denunciem i combatem. Tant hi fa si són imbècils o malvats: els efectes seran els mateixos.

 

Xavier Massó

No cal ser cap Harúspex per saber llegir els textos de la LOMLOE i fer una predicció acurada dels resultats obtinguts pel nostre sistema educatiu al recent informe PISA 2022. Tampoc es tracta de cap gran revelació o descobriment. Només, en tot cas, d’una constatació objectiva emparada en fets: hi havia prou evidències. Seguim empitjorant «adequadament» d’acord amb el que hi ha: un sistema educatiu que ha renunciat a ensenyar i en estat de descomposició avançada.

No es pot dir el mateix, en canvi, de les justificacions i pretextos que s’han adduït per part de les autoritats educatives, adscrites a un model pedagogista que ens ha dut fins a aquesta situació tan deplorable. O què podíem esperar d’uns currículums de matemàtiques centrats en la socio-emocionalitat i en la perspectiva de gènere dels nombres naturals? O de la barroera fascinació per un model «teocnòlogic» l’efecte més nociu i evident del qual ha estat l’addicció a uns dispositius que només haurien de ser mitjans posats per facilitar-nos les coses i per servir-nos-en, fins al punt que fins i tot l’informe PISA s’ha vist obligat a remarcar els estats d’ansietat que pateixen molts adolescents quan se n’aparten o els han de desconnectar temporalment. Vint-i-cinc anys de despropòsits educatius, aquest és el nostre bagatge, i cinc cohorts generacionals en bona mesura malaguanyades. Què podia sortir malament?

Tan previsible com si llancem una pedra amb la mà: acabarà caient a terra al final de la seva trajectòria. Però el nostre problema ara mateix no és que això passi, sinó per què. La física aristotèlica creia que la pedra anava caient a mesura que la força que l’havia impulsada s’anava esvaint fins a extingir-se. Tanmateix, des de Galileu sabem que no és per aquesta raó, sinó per la resistència de l’aire i la força de la gravetat…

En educació se segueix pensant en termes de física aristotèlica, des de la convicció que és l’impuls que s’imprimeix amb lleis i decrets, amb llurs principis i l’altura moral de llurs intencions, allò que mou l’educació. I si els resultats no són els esperats, aleshores és «culpa» de la realitat. Com la tórtora de Kant, que es pensava que per culpa de l’aire volava amb més dificultat. I contra el destorb del fluid atmosfèric, s’apel·la a la força imaginària que ens crea la il·lusió d’haver acabat amb ell. Contra la insalvable impossibilitat d’un accés fàcil a la república de les lletres i les ciències somniada per la Il·lustració, la rebaixem a la beatífica infelicitat del pobre d’esperit, de l’home feliç sense camisa de l’antiga llegenda oriental, que només n’era en la ignorància que li impedia ser conscient dels seus propis problemes. Potser la llei pugui prohibir la repetició de curs, però la història és inflexible: hi ha pobles que segueixen repetint els seus errors any rere any, segle rere segle, amb una abnegació digna de millor causa, perquè no saben aprendre dels seus errors.

Una cosa és prou clara, per més que amb l’aplicació dels seus models educatius hagin aconseguit certament sacsejar l’educació, no ha estat en el sentit que els seus apologetes en deien pretendre, sinó en el contrari. Irreductibles a la crítica i enganxats a la cadira de comandament, han seguit perseverant en la imposició, en grau creixent, dels seus principis erronis sobre la realitat, sense entendre per què la pedra, o l’educació, no s’adequa a la seva voluntat i segueix caient cada cop més baix. I en la convicció que la pedra cau perquè la força que la impulsà s’ha esvaït, cal llavors recollir-la abans que caigui i llançar-la de nou per tal que mai no es detingui. Això, ni més ni menys, ha estat la LOMLOE: imprimir-li a l’educació la força legal que eviti la més mínima desviació de la trajectòria aparentment prevista: la pedagogització absoluta de tot el sistema educatiu. L’estafa social i intel·lectual al servei de la idea-força, el fingiment de la qual està supeditat a les exigències del guió que des d’ella mateixa s’ha elaborat.

Aquesta seria la lectura benigna, benèvola; la que per llurs suposades bones intencions eximeix moralment els culpables del despropòsit. Però a la vista dels devastadors resultats i de l’absoluta impermeabilitat que segueixen exhibint davant de tota crítica, cal també considerar la possible lectura cínica: que se’ls en refoti o, també, que no estiguem sinó al davant d’una enginyeria social predadora que s’estigui cruspint aquests grans principis com a entremès d’una bacanal amb plats molt més inconfessables: canibalisme social, vaja… La veritat, cada cop s’esdevé més difícil pensar que sigui només beneiteria o ignorància, i que no hi hagi interessos ocults en tot aquest desori.

Des dels seus mateixos orígens, a la humanitat li és inherent un estat permanentment agònic per a forjar el seu propi destí i eludir la fatalitat; és la nostra naturalesa. I l’educació, tan antiga com l’espècie, la transmissió del bagatge heretat i assolit per unes generacions a les següents, la divisa del sapere aude, ha estat sens dubte un factor que ha contribuït en gran mesura a eludir aquesta fatalitat i ha permès dirigir, en la mesura del possible, el seu propi destí i millorar substantivament les seves expectatives. Però si desistim, si, com en el drama romàntic que evoca el títol[1] d’aquest article, Don Álvaro llença la pistola a terra perquè renuncia a batre’s, aleshores, en abandonar-se, no és el destí, sinó la fatalitat qui pren el control de la situació: la pistola es dispara accidentalment en caure a terra i mata aquell la mort del qual es volia precisament evitar.

Si renunciem a ensenyar, si renunciem a transmetre els coneixements que la nostra societat ha heretat de les generacions que ens han precedit, per estalviar-los a les noves generacions l’esforç d’aprendre’ls i d’actuar sobre el seu propi destí, les estem condemnant a la indigència moral i intel·lectual. I això, tant si es fa des de la ingenuïtat o de la pusil·lanimitat, ens fa igualment culpables com a societat si no ho denunciem i combatem. Tant hi fa si són imbècils o malvats: els efectes seran els mateixos. La pedra caurà a terra i s’hi quedarà immòbil, sense que sapiguem per què ni tampoc, per tant, estiguem en condicions d’evitar-ho.

[1] ‘Don Álvaro o la fuerza del sino’, Ángel de Saavedra, duc de Rivas (1835)

_____________

Xavier Massó. Secretari General de Professors de Secundària (aspepc·sps). President de la Fundació Episteme.

PISA 2022

El Programa per a l’Avaluació Internacional d’Estudiants (PISA) de l’OCDE examina el que els estudiants saben en matemàtiques, lectura i ciències, i què poden fer amb el que saben. En aquesta edició (2022) Espanya ha obtingut el resultat històric més baix en Matemàtiques, empitjorant en Lectura i millorant dos punts en Ciència respecte a l’última edició (2018), però perdent l’equivalent a mig curs respecte al que sabien en 2012.

 


Els resultats a Espanya han estat: Matemàtiques (473), Lectura (474) i Ciència (485).

Uns 690.000 estudiants van realitzar l’avaluació en 2022, la qual cosa representa al voltant de 29 milions de joves de 15 anys a les escoles dels 81 països i economies participants.

A Espanya, 30.800 estudiants, en 966 centres educatius, van completar l’avaluació de matemàtiques, lectura o ciències, la qual cosa representa uns 459.000 estudiants de 15 anys (s’estima que el 90% de la població total de 15 anys).

El Volum I, L’estat de l’aprenentatge i l’equitat en l’educació, descriu l’acompliment dels estudiants en matemàtiques, lectura i ciències; examina les diferències de gènere en l’acompliment; i investiga com l’acompliment es relaciona amb l’estatus socioeconòmic dels estudiants i el seu origen immigrant. També descriu com han evolucionat la qualitat i l’equitat dels resultats de l’aprenentatge des d’avaluacions anteriors de PISA.

El Volum II, Aprenenetatge en crisi i resilència, se centra en la resiliència en l’educació i analitza la seva rellevància per als sistemes educatius, les escoles i els estudiants. El volum comprèn: l’aprenentatge durant i des del tancament de les escoles; la vida a l’escola i el suport des de la llar; els itineraris dels estudiants a través de l’escola; les inversions en educació; i la governança escolar.

.

Accedir a l’informe espanyol (ÉS)

.

Accedir als dos volums internacionals:
Accedir Volum I (EN)
Accedir Volum II (EN)

Peter Pan pedagog

Imatge de nini kvaratskhelia a Pixabay

No es pot privar a les noves generacions del llegat cultural amb l’excusa del que va passar en altres temps. Cal transmetre coneixements i ensenyar destreses per preparar els més joves per tal que es facin responsables en la construcció del seu futur. Altrament, correm el risc de cronificar la immaduresa, de crear nous Peters Pan.

 

Josep Oton

L’etimologia de la paraula “pedagog” ens remet a la persona que condueix (agein) els infants (paidos). A l’antiguitat, era l’esclau que portava els estudiants més jovenets a escola. Al seu torn, Peter Pan, el personatge creat pel novel·lista escocès James Matthew Barrie, porta els infants, com la Wendy i els seus germans, al “País de Mai Més”, un món de fantasia on “aprenen” a ser nens i a alliberar-se de les convencions preadultes.

Probablement, la història de Peter Pan reflecteix trets autobiogràfics de l’autor. La seva infantesa va estar marcada per esdeveniments dramàtics que, de ben segur, influïren en el desenvolupament de la seva personalitat. El seu germà gran, en David, va morir en un accident mentre patinava sobre un llac glaçat el dia abans de fer els 14 anys. James només tenia 6 anys quan es produí la tragèdia i tant ell com la mare recordaren sempre el germà mort com un jove adolescent. Posteriorment, també moriren dos germans més petits.

El concepte de la infància esdevingué gairebé una obsessió per a Barrie. La idea que ell tingués la possibilitat de créixer mentre que els seus germans difunts mai arribarien a l’edat adulta el va afectar pregonament. A més, el seus pares l’ignoraven i, imbuïts de l’esperit victorià, li escatimaven l’afecte que necessitava. Físicament va tenir molts problemes en el seu desenvolupament i, tot i casar-se, no va tenir fills biològics. En canvi, va fer amistat amb la família Llewelyn Davies. Representava breus obres de teatre amb els seus fills -George, John, Peter, Michael i Nicholas- i els portava a jugar als jardins de Kensington. En morir els pares, se’n va fer càrrec.

Aquests fets incidiren en la creació del personatge Peter Pan. La primera versió de la història es va publicar l’any 1902 en el llibre El petit ocell blanc que incloïa uns capítols titulats “Peter Pan als jardins de Kensington”. El nom del personatge prové de dues fonts: Peter era un dels cinc nois de la família Llewelyn Davies, i Pan, una deïtat menor de la mitologia grega que representa l’estat natural en contrast amb la civilització. Peter Pan és un esperit lliure, massa jove per assumir les constriccions de l’educació o les responsabilitats dels adults.

Sembla lògic pensar que, amb la seva obra, James Barrie intentava superar les seqüeles dels tràgics esdeveniments que enfosquiren la seva infantesa tot retornant a la ingenuïtat prèvia a l’accident del seu germà gran. La relació amb els nens de la família Llewelyn Davies anava encaminada també en aquesta direcció. Tot això es fa palès en el títol de la seva obra de teatre estrenada l’any 1904, i després convertida en novel·la, Peter Pan o el noi que no volia créixer.

James Matthew Barrie va ser un escriptor apreciat pel públic, però segurament no va ser tan bon educador. Va voler preservar els nois de la família Llewelyn Davis de la duresa de la vida aixoplugant-los en una infantesa fantasiosa. Tanmateix, les seves respectives vides no van discórrer en el “País de Mai Més”. Fins i tot, dos d’ells van acabar suïcidant-se.

L’escola és una institució que pretén facilitar el pas de la infantesa a l’edat adulta. Per això, proporciona als més joves el bagatge cultural acumulat per les generacions anteriors per tal que puguin prendre’n el relleu. Ara bé, la institució escolar està gestionada per adults que, en el seu moment, van ser infants. Potser, en ocasions, s’intenta resoldre per la via de la transferència problemes mal resolts de la pròpia infantesa. Tal vegada, es pretén revertir injustícies d’altres èpoques i conjurar els fantasmes de la repressió soferta. Però l’educació no pot esdevenir una mena revenja encoberta dels adults.

No es pot privar a les noves generacions del llegat cultural amb l’excusa del que va passar en altres temps. Cal transmetre coneixements i ensenyar destreses per preparar els més joves per tal que es facin responsables en la construcció del seu futur. Altrament, correm el risc de cronificar la immaduresa, de crear nous Peters Pan poc disposats a assumir el repte de ser persones madures capaces d’afrontar les dificultats de la vida. Amb bona intenció podem esdevenir còmplices d’interessos espuris que aboquen l’alumnat a un infantilisme permeable a tota mena de manipulacions. Si no els proporcionem les eines intel·lectuals corresponents, difícilment es desenvoluparà el seu pensament crític. Convertir la infantesa en una quimera pot condemnar-nos a una ciutadania sempre en minoria d’edat.

____

Josep Oton és catedràtic d’Història i secretari de la Fundació Episteme.

El discret encís de la resistència

Fotografia de Mandelshtam presa pel NKVD en 1938 Wikimedia / Autor: NKVD - http://br00.narod.ru/10660037.htm,

Una educació moral liberal i humanista, que és l’anhel d’aquests autors, enforteix el judici individual, promou una mentalitat científica i una actitud filosòfica, preserva l’estranya alegria instintiva de la vida, afavoreix el gust pel cultiu personal i la llibertat, l’escepticisme cap a doctrines obscurantistes i impersonals, l’estima per la memòria i la tradició, la inquietud per conèixer-se un mateix, el vigor per la resistència íntima i l’entusiasme per l’autonomia.

 

Yeray Rogel Seoane  | @YerayRogel

Moscou, 3 de maig de 1938. El poeta Óssip Mandelshtam és arrestat per segona vegada mentre estava a casa d’uns amics gaudint d’una vetllada literària. Fou deportat a Kolymà, on morirà abans d’acabar l’any en un camp de trànsit, acusat d’haver escrit una oda ofensiva contra Stalin, ‘El muntanyès del Kremlin’, i tal vegada per altres llibres «contrarevolucionaris». Nadiezhda Mandelshtam, esposa de l’escriptor, va haver de protegir l’obra del seu marit per d’evitar que els cansats txequistes trobessin els manuscrits en les seves «operacions nocturnes», que volien utilitzar, abans de destruir-los, com a prova condemnatòria en uns dels falsos judicis soviètics en què la confessió sota tortura era habitual. Nadiezhda vagava per les gèlides ciutats russes com una indigent, dormia a habitacions compartides de cases col·lectivitzades, o a cases d’amics, o al carrer, mentre esperava l’alliberament del poeta captiu, avergonyida i sotmesa a la delació dels «seus». Juntament amb la també poetessa Anna Akhmàtova, i malgrat l’asfixia, van conservar els escrits d’Òssip, memoritzant totes les nits cadascun dels versos de la seva última etapa, El meu segle, la meva bèstia, per evitar que es perdessin en l’oblit. Avui tenim i podem llegir els Quaderns de Moscou i els Quaderns de Voronezh gràcies a la memòria d’aquestes dues tràgiques i romàtiques dames.

Nadiezhda, així ho explica a Contra tota esperança (en rus, Nadiezhda significa esperança; va escriure contra si mateixa) estava obligada a viure, no podia elegir, si se suïcidava els feia el treball brut als txequistes, i com havia de permetre que guanyessin ells! Brodsky, el poeta rus, va arribar a dir d’aquella digna dona reduïda ja a les penombres de la vellesa: “Recordava les restes d’un gran incendi, una petita brasa que s’encén si la toques”. Aquesta horrible i fascinant experiència, durant els que van ser probablement els pitjors anys del terror estalinista –sinònim de 1,3 milions de persones deportades al Gulag i 700.000 assassinats, tot entre 1937 i 1938- revelen l’incalculable valor de no renunciar a si mateixa, de no abandonar-se, és a dir, de la resistència íntima. Un aspecte fonamental, tal vegada idealitzat, però no per això menys cert, de l’educació humanista que trobem a la pedagogia il·lustrada. Escriu Rousseau en el seu ‘Emili o de l’educació’: “però si en aquestes comparacions s’esdevingués una sola vegada que el meu Emili desitgés ser un altre que no fos ell, malgrat que aquest altre fos Sòcrates, i encara que fos Cató, tot hauria fallat, perquè qui comença a tenir-se per estrany no triga en oblidar-se de si mateix”. Sens dubte, l’exigència de ser responsable i amo d’un mateix no pot donar-se sense l’antic nosce te ipsum, l’autoconeixement que desterra totes les fantasies i enganys. Nadiezhda va aconseguir no sucumbir a la desesperació absoluta ni diluir-se, com desitja tot botxí, en el no res impersonal, en comprometre’s amb el record i la transmissió del llegat literari del seu marit. La memòria era l’única possibilitat de permanència, i l’escriptura, malgrat totes les seves limitacions, el mitjà més poderós per a evocar-la.

Quin sentit personal pot tenir afegir a la sensació d’opressió, privació i necessitat, lliurar-se al record de la bellesa i el registre del mal quan la temptadora inclinació al silenci i l’autocompassió són més fàcils i rendibles? Algú sense entrenament, sense disciplina, hauria pogut realitzar amb èxit una tasca tan humanament commovedora com incerta i angoixosa? Sabem que la memòria i la transmissió de coneixements són processos comuns de qualsevol autoconstrucció educativa que busqui desenvolupament, arrelament, profunditat i perspectiva, cert equilibri i estabilitat per a habitar en el món. La tradició fa intel·ligible i comprensible el passat, allò ja esdevingut, sense el seu llegat i enllaç els vells sabers i experiències es perden o es tornen completament opacs als nostres ulls. De fet, només és possible pensar des d’algun tipus de tradició i genealogia, altrament, si desapareix la donació de tota transmissió es corre el risc de pervertir la història al preu de fer incomprensible el nostre present.

Hi ha molts exemple al segle XX d’aquesta mateixa resistència íntima vinculada amb la possibilitat del llegat. Víctor Klemperer, fill d’un rabí jueu i casat amb una dona «ària», va ser obligat a abandonar la seva càtedra de literatura francesa de la Universitat de Dresde per les lleis racials. Forçat a treballar en una fàbrica i a residir en una «casa de jueus», va començar a anotar en el seu diari la vida ordinària sota el nazisme: l’últim registre de la casa, l’últim suïcidi, la desaparició de familiars i amics, l’última cancel·lació de la cartilla de racionament, l’última pallissa i assassinat despietat. Va recollir informació, tant del llenguatge totalitari (d’on sortirà el seu llibre ‘La llengua del Tercer Reich’), com del preu de les patates i el tedi de les tasques domèstiques. Sabia que per unes poques paraules ofensives contra el Führer i els símbols i institucions nazis podia anar a la presó, i fins i tot morir als Lager. Alguns dels seus companys d’habitació, com la tragicòmica senyora Kätcher, cada cop que el veien de matinada assegut al seu estudi, hores abans del treball a la fàbrica, li portaven informació: “Apunti això… ha d’apuntar-ho!”. D’altres, simplement el desanimaven per l’absurd de la tasca. Els Diaris de Kemplerer, sotmès a la intensa fatiga laboral, la saturació psicològica i el decaïment, requereixen d’una gran disciplina intel·lectual i esforç físic per donar testimoni del propi temps i comprometre’s amb una forma vida amenaçada i, d’alguna manera, defensar-la.

És quelcom mecànic, les memòries de Mandelshtam i els diaris de Kemplerer estableixen una mediació moral pel mer fet d’escriure sota la por insuportable, la subjugació del mandat totalitari, la intimidació constant i fins i tot el pànic. L’elaboració del text i de les seves estratègies narratives pressuposen un espai de resistència moral enfront l’aclaparadora realitat i les relacions de dominació establertes. Sabem que allí on hi ha poder apareixen les seves pròpies formes de contrapoder, de reacció, encara que sigui en allò més íntim, ja que no hi ha poder sense rebuig ni rebel·lió en potència, com ja va assenyalar Foucault. En exercitar els aspectes més elementals i rutinaris de l’educació com la repetició, les aptituds, les capacitats i habilitats, l’atenció i concentració, la memòria i l’observació, s’inicia un diàleg de l’ànima amb si mateixa (Plató, Sofista 264a) que pot preservar la llibertat interior, per més efímera, malmesa i fràgil que sigui. La llibertat de Kemplerer i Nadiezhda no es va sotmetre totalment al poder, encara que hagués pogut sucumbir per la força.

Una educació moral liberal i humanista, que és l’anhel d’aquests autors, enforteix el judici individual, promou una mentalitat científica i una actitud filosòfica, preserva l’estranya alegria instintiva de la vida, afavoreix el gust pel cultiu personal i la llibertat, l’escepticisme cap a doctrines obscurantistes i impersonals, l’estima per la memòria i la tradició, la inquietud per conèixer-se un mateix, el vigor per la resistència íntima i l’entusiasme per l’autonomia. Sens dubte, això és una idealització regulativa en ocasions ingènua, però si les famílies i l’escola encara no han abdicat dels seus fins i es prenen seriosament la realitat, iniciaran aquestes experiències ineludibles de la formació i l’entrenament com a condició i punt de partida de tota comunitat política. Malgrat que res d’això conclogui ni clausuri els conflictes de la realitat, ens capacita per donar a la vida humana aquest esplendor racional que alguns pocs individus han demostrat que hom pot assolir.

___

Yeray Rogel Seoane, (Barcelona, 1993), és llicenciat en Filosofia per la UB. Editor dels blogs La víbora celta i Crónicas del desengañodedicats a l’anàlisi i crítica cultural del món polític i la societat mediàtica. Actualment prepara un assaig biogràfic (recollint la vida i obra de Gregorio Morán i Santiago López Petit) sobre la memòria política i cultural de la Transició.

Actualitat

Sala de lectura

Aquest web fa servir cookies pròpies per al seu correcte funcionament. Al clicar al botó Acceptar, acceptes aquestes tecnologies i el seu ús així com el processament de les teves dades per aquests propòsits.   
Privacidad